Annons

Stor jämförelse: Så mycket dyrare är Amazon jämfört med svenska e-handlare

Markus Varsikko är e-handelsexpert som hjälper svenska företagare att ansluta sig till Amazon. Han förklarar den amerikanska jättens prisstrategi.
Markus Varsikko är e-handelsexpert som hjälper svenska företagare att ansluta sig till Amazon. Han förklarar den amerikanska jättens prisstrategi.
Amazon förväntades inleda sin lansering i Sverige med ett priskrig – men det blev tvärtom. Enligt Di:s sammanställning är produkter på Amazon i stället dyrare i de flesta kategorier jämfört med svenska e-handlare. ”De har valt en långsam lansering”, säger experten Markus Varsikko.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det fanns gott om förväntningar på Amazons intåg i Sverige. 

Många trodde att lanseringen skulle ske under bombastiska former – och att priserna skulle vara rekordlåga. 

Men med några veckors perspektiv går det att konstatera att ingen av spekulationerna införlivades.

”Jag hade trott att Amazon skulle lansera i Sverige till ’prime day’, men så blev det inte heller”, säger Markus Varsikko från konsultbolaget Dash Retail, och syftar på företagets egen shoppinghögtid i oktober för medlemmar i lojalitetsprogrammet ”Prime”.

Istället lanserade Amazon den 28 oktober, nästan i smyg.

Markus Varsikko, som bland annat hjälper e-handlare i Norden att börja sälja sina produkter på Amazon, säger att starten i Sverige varit bra, men inte explosiv.

”De valde en långsammare lansering. Det har gett Amazon tid att testköra allting och vara redo för Black Friday och Cyber Monday. Vi får se vad som händer då”, konstaterar han.

Läs mer: E-handlarna rasar på börsen – experterna: Festen är inte över

Di Digital har tagit del av en sammanställning med populära produkter ur fem kategorier på Amazon.se. De har jämförts med produkter från andra e-handlare via jämföreletjänster som Pricerunner, Prisjakt och Google Shopping. Sammanställningen är gjord av sajten ”Testoversikt.se”, men kontrollerad och omräknad av Di.

I genomgången framkommer att Amazon är dyrare i kategorierna ”köksmaskiner”, ”teknik”, ”skönhet” och ”böcker” – men billigast i kategorin ”barn”. (Se hela listan i slutet av den här artikeln.)

Amazon vill ha det bredaste utbudet, och ofta är skillnaden väldigt liten i pris

Men enligt Markus Varsikko är det inte pris som Amazon primärt vill tävla med. Det har aldrig varit en uttalad strategi i Sverige eller någon annanstans i världen.

”Om du söker på 'robotdammsugare' på Amazon.se får du nästan 1 000 sökträffar. Om du gör samma sökning på Elgiganten får du 100. Det är så Amazon vill vara. De vill ha det bredaste utbudet, och ofta är skillnaden väldigt liten i pris.”

I USA och på många andra marknader där Amazon är starka är syftet att lära människor att allt finns på Amazon. Beteendet e-handelsjätten söker, enligt Markus Varsikko, är att kunderna aldrig ska känna behovet att använda prisjämförelsesajter.

”Det är ’billigt nog’ och 'allting finns'. Det är så Amazon blivit stora. De har 150 miljoner produkter i Sverige redan. I Tyskland är motsvarande siffra 450 miljoner och i USA 600 miljoner”, säger han vidare apropå bredden i utbudet.

Att göra en sådan här jämförelse med priser är också svårt när det kommer till Amazon.

Han poängterar också att det förmodligen hade varit direkt otaktiskt av Amazon att försöka vara billigast direkt vid lansering, eftersom de just nu är ute på charmoffensiv för att ansluta fler svenska handlare till plattformen.

Dessa har inget intresse av att sälja sina produkter billigast, förklarar Markus Varsikko.

”Att göra en sådan här jämförelse med priser är också svårt när det kommer till Amazon, eftersom de har olika modeller för prissättning. Det finns varor som säljs med Amazon som 'vendor', vilket innebär att Amazon köper in produkten från handlarna och säljer till vilket pris de själva vill”, säger han. 

Det finns också varor som säljs utan att Amazon har något inflytande över priset.

Säljare kan till exempel använda Amazon som ett rent skyltfönster och själva stå för både lagerhållning och frakt, en modell kallad ”fulfilled by merchant”.

Mellanvägen är det som kallas ”fulfilled by Amazon”, vilket innebär att varorna lagerförs och skickas av Amazon, men det är säljaren som äger och prissätter produkten.

Läs mer: Träningsbyxor säljs som ”glassmaskin” – här är Amazons svenska översättningsmissar

Markus Varsikko tror att Amazon inom några månader kommer att ha stigit popularitet i Sverige, efter en tuff start medialt.

”Det vi såg med översättningarna av produktnamn är bara pinsamt. Det kommer att ta lite tid, men jag är mer orolig för svenska handlare som inte är på Amazon än jag är för Amazon i Sverige”, säger han.

Läs mer: Amazonchefen om tuffa starten i Sverige: ”Mycket kvar att lära”

Länk till grafik

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer