Hoppa till innehållet

Stora Enso går in i H&M:s och Ikeas textilbolag

H&M:s och Ikeas textilbolag Treetotextile får en ny delägare. Stora Enso investerar och ska nu förbereda kommersiell produktion. ”Det är jämförbart med viskos, tencel eller lyocell”, säger Markus Mannström på skogsbolaget.

Stora Enso ska hjälpa textilbolaget Treetotextile att göra sin metod redo för fullskalig produktion. Ikea, H&M och Stora Enso är nu alla delägare i bolaget.
Stora Enso ska hjälpa textilbolaget Treetotextile att göra sin metod redo för fullskalig produktion. Ikea, H&M och Stora Enso är nu alla delägare i bolaget.Foto: TT

Sedan 2014 har det skånska bolaget Treetotextile utvecklat metoder som tillverkar textilfiber av cellulosa, eller trämassa.

Di Digital avslöjade 2017 att Treetotextile har tre delägare: H&M HM B +0,26%Dagens utveckling, Ikea och entreprenören Lars Stigsson. De två storbolagen uppgav då att målet var att producera hållbar textil som skulle komma deras kunder till del.

Nu står det klart att Stora Enso STE R +2,70%Dagens utveckling ansluter som delägare. Skogsbolaget ska upprätta en anläggning som ska validera produktionsprocessen och förbereda kommersiell produktion.

”Det är jämförbart med processerna som leder till viskos, tencel eller lyocell”, säger Markus Mannström, som är chef för Stora Enso Biomaterials.

”Ikea och H&M tyckte därför att det var bra att få med en industriell spelare. Vi ser mycket aktivt på textilindustrin. De har ett stort behov av cellulosafiber som kommer från skogen.”

Läs mer: Eva Redhe: ”Jag skapade min egen gyllene bur” 

Slutligen ska Treetotexiles process  leda till ett material som ligger nära viskos, en annan cellulosafiber som ofta blandas med bomull.

”Det går ut på att man löser upp så ren cellulosafiber som möjligt, tar upp och spinner till en tråd. Det ska man kunna göra med upplösningskemikalier som är så miljövänliga som möjligt, och som används så effektivt som möjligt. Man återvinner den hela tiden, nästan som i ett slutet kretslopp”, säger Markus Mannström.

Ikea, H&M, Stora Enso och Lars Stigsson, Treetotextiles vd, äger en fjärdedel av bolaget var. Markus Mannström vill inte uppge hur mycket pengar Stora Enso har investerat.

Treetotextile har ännu inte redovisat några intäkter. Verksamheten har kostat drygt 10 miljoner kronor sedan den inleddes, i mitten på 2014.

Läs mer: H&M och Ikea har i tysthet bildat ett bolag i Skåne 

 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera