Annons

Stora nedskärningar på Widespace – avbryter expansionen

Patrik Fagerlund, vd och medgrundare av mobilannonsföretaget Widespace.
Patrik Fagerlund, vd och medgrundare av mobilannonsföretaget Widespace. Foto: Claes-Göran Flinck
Det svenska mobilannonsföretaget Widespace avbryter sina expansionsplaner och varslar 30 personer i Stockholm. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Widespace grundades år 2007 och har idag 220 anställda, varav drygt 100 i Stockholm, samt kontor i tio länder, inklusive USA. Bolagets tjänst fungerar som en plattform för mobilannonsering, med mediehus som huvudsakliga kunder.

Bolaget tog så sent som i februari in 147 Mkr från Kreos Capital, Northzone och Industrifonden för att bekosta fortsatt expansion. 

Nu, bara fyra månader senare, gör bolaget en helomvändning.

”Vi har varslat 30 personer i Stockholm och har gjort en kostnadsjustering i Bangladesh. Det är extremt tråkigt men det var ett beslut som vi i ledningen har beslutat att ta”, säger vd:n och medgrundaren Patrik Fagerlund. 

Även om försäljningen i Europa har gått bra så har tillväxten i Norden sjunkit, säger Patrik Fagerlund.

”Vi har inte haft den tillväxten i Norden som vi förväntade oss. Nu väljer vi att ta ett aktivt beslut och väljer att fokusera på lönsamhet mycket tidigare än vi hade tänkt oss”, säger han.

Widespace är inte det enda startupbolaget som har tvingats till nedskärningar under året. Di Digital kunde i april berätta om e-handelssajten Fyndiqs beslut att sparka en fjärdedel av personalen och avbryta sina expansionsplaner i Tyskland

I förra veckan gick den omtalade bitcoinbrytaren KNC Miners i konkurs, efter att ha sparkat ett tiotal anställda i februari.

Samtliga fall är en tydlig signal om att investerarnas förväntningar på startupbolagen att bevisa sin lönsamhetspotential har skruvats upp rejält.

Widespace, vars omsättning ökade med 38 procent i fjol, har tidigare lyft fram expansion som en nyckel till framgång. Däremot har tillväxten kostat: År 2015 redovisade bolaget förluster på 94 Mkr. År 2014 blev förlusten 79 Mkr. 

Läs även: Widespace växer med 38 procent – men förlusterna hopar sig

”Vår strategi för snabb tillväxt och expansion på nya marknader har ett fast stöd från våra ägare. Vi har på kort tid erövrat en position som är unik”, sa Patrik Fagerlund till Di Digital senast i april.

Nu, blott en månad senare, är det istället lönsamhet som står i fokus:

”Kortsiktigt kommer vi att dra ner på vår expansionstakt. Vi vill fortfarande sälja vår teknologi i hela världen men det behöver inte betyda att vi behöver kontor överallt. Just nu är det inte expansion som är i fokus utan nu väljer vi att bli lönsamma i slutet av året”, säger Patrik Fagerlund.


Läs även: Kommentar: Illröda varningslampor på tech-himlen
Allt fler techbolag kraschar eller tvingas till halsbrytande nödlandningar av sina ägare. Men på börsen stiger teknikbolagen som raketer. Småspararna borde se upp.

Läs även: Malmöbolaget Brisk går i graven

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies