Hoppa till innehållet

Stora skillnader mellan streamingtjänsternas betalning till artister

Marknaden för strömmad musik växer snabbt – men ersättningarna till artister skiljer sig åt bolagen emellan, enligt ny data från Storbritannien. Amazon betalar bäst, medan svenska Spotify placerar sig lägre ned på listan.

Amazons vd Jeff Bezos, Apples vd Tim Cook och Spotifys vd Daniel Ek.
Amazons vd Jeff Bezos, Apples vd Tim Cook och Spotifys vd Daniel Ek.Foto: TT.

Skillnaderna är stora mellan hur mycket de olika musikstreamingbolagen betalar kreatörerna, enligt ny brittisk data från rättighetsorganisationen PRS.

Enligt sammanställningen betalar Amazons musiktjänst bäst, i genomsnitt 0,009 pund per streamad låt. 

Tvåa är Tidal som betalar 0,007 pund. Apple Music betalar enligt listan i snitt 0,005 pund, medan svenska Spotify betalar cirka 0,003 pund. 

I botten ligger Youtube med en genomsnittlig betalning på drygt 0,001 pund per streamad låt.

Analysföretaget Counterpoint förväntar sig att marknaden för streamad musik kommer att växa med 25 procent under 2020, trots de ekonomiska osäkerheterna i spåren av coronaviruset. Det skulle innebära att antalet människor som betalar för digital musik passerar 450 miljoner vid årets slut.

Läs mer: Spotifys marknad ser ut att växa 25 procent trots krisen – men Apple knappar in 

Många artister har i omgångar kritiserat Spotify och deras konkurrenter för att betala för låga ersättningar. Till exempel har världsstjärnan Taylor Swift tidigare tagit bort sin musik från tjänsten som en protestaktion.

Men samtidigt visar data från USA att streamingtjänster som Spotify och Apple Music stod för fyra femtedelar av den totala tillväxten på 13 procent inom musikindustrin 2019. 

Betydelsen av streamingtjänsterna i USA är också tydlig genom utbetalningarna till skivbolagen. Totalt stod Apple Music och Spotify ensamt för 27 procent av branschjätten Warners totala intäkter 2019.

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)

Läs mer: Spotify och Apple lyfter USA:s musikindustri

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera