Hoppa till innehållet

Storägaren efter flopparna med Uber och Wework: Jag är skamsen

Softbanks grundare Masayoshi Son är ”generad” över hur jättefondens portfölj utvecklats i spåren av Weworks inställda notering och Uber kräftgång på börsen.

Masayoshi Son är grundare av och styrelseordförande för jättefonden Softbank.
Masayoshi Son är grundare av och styrelseordförande för jättefonden Softbank.Foto: Daiki Katagiri

Investeringskonglomeratet Softbanks grundare Masayoshi Son skäms över hur portföljen utvecklats på senare tid, vilket lett till ett 30-procentigt fall i aktiekursen för moderbolagets aktie sedan i april.

Grundarens uttalanden för Nikkei Business gjordes efter en stormig tid för två av Softbanks nyckelinnehav: Wework och Softbank.

Resultaten för Softbank har hittills inte varit lika omedelbara som väntat, sade Masayoshi Son till den japanska tidningen.

”Det gör mig generad och otålig”, sade Masayoshi Son.

Grundaren påpekade samtidigt att avkastningshorisonten är lång, planen för Softbank är 30 år och hans vision sträcker sig så långt som 300 år.

”Vi har bara börjat och jag känner att det finns gigantisk potential”, sade han.

Strategin är att investera i bolag som delar synen att artificiell intelligens, AI, kommer förändra världen. För att hitta tillväxt har Masayoshi Son allt mer riktat uppmärksamhet mot Sydostasien, sade han vidare.

”Jag har alltid tittat på USA och Kina med avundsamhet, sett till marknadernas skala, men nu är tillväxten glödhet för bolag som kommer från små marknader i Sydostasien.”

Softbanks investeringskonglomerat har de senaste åren tagit form med investerande av saudiska oljepengar via den så kallade Visionsfonden, som investerat 100 miljarder dollar med siktet inställt på att ställa om Saudiarabien från dess oljeberoende. För närvarande arbetar Softbank med en andra fond, Vision II.

Kapitalanskaffningen har dock stött på problem, enligt rapporter i flera medier, efter att storinnehavet Weworks börsnotering kollapsat och innehav som Uber genomfört notering och aktiekursen därefter fallit brant. 

Det har fått investerare att skruva på sig i frågan om Softbank-grundarens förmåga att växla upp förlustdrivande techbolag till lönsamma affärer.

(Direkt/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera