Hoppa till innehållet

Storägaren: Hög tid att ta Urb-it till börsen

Efter börssuccén med kommunikationsteknikbolaget Invisio planerar affärsmannen Lage Jonason nu att lista plattformsbolaget Urb-it, där han är huvudägare.

Urb-its storägare Lage Jonason.
Urb-its storägare Lage Jonason.Foto: Amanda Lindgren

”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, säger han.

För många i finansbranschen är Lage Jonason mest känd för att sy ihop stora företagsaffärer. Han var bankir bland annat när Kinnevik sålde sina 25 procent i Billerud och när Ålandsbanken förvärvade Kaupthing.

Läs även: Urb-it tar in 30 miljoner kronor

Men Lage Jonason är också en framgångsrik entreprenör. 2001 köpte han in sig i nystartade Invisio Communications, ett bolag som utvecklar och säljer avancerade kommunikationssystem med hörselskydd för professionella användare, främst inom försvarsmakter. I detta bolag har han varit en uthållig ägare och är tillsammans med sina barn bolagets störste ägare med 22,5 procent av aktierna.

2004 listades Invisio på NGM OTC, två år senare på First North och bolaget återfinns sedan 2015 på börsens huvudlista. Nu värderas bolaget till 3 miljarder kronor, vilket ska jämföras med att ägarna genom åren skjutit till 370 Mkr i nyemissioner.

Varför lyckades Invisio?
”Vi har kunnat acceptera en lång ökenvandring fram till 2013 när det slutligt lossnade. Ingen konkurrent fortsatte utveckla teknisk överlägsenhet till priset av ständiga förluster. Tack vare det var Invisio redo när marknaden kom, när moderna soldater blev it-ingenjörer som måste kommunicera på ett smart och säkert sätt”, säger Lage Jonason.
Parallellt med resan med Invisio är Lage Jonason nu redo att ta ytterligare ett bolag till börsen. Innan sommaren planerar han att lista Urb-it.

Urb-it är ett delningsekonomibolag som främst via sin app erbjuder storstadsbor att köpa varor, till exempel kläder, böcker och elektronik, från stadens butiker. Varan överlämnas sedan till den plats kunden önskar, och för den som önskar sin vara omgående är genomsnittstiden cirka 38 minuter.

”Urb-it speglar butikernas lager i realtid och ger därför kunden ett omedelbart besked och tillfredsställelse. Konsumenten behöver inte hämta sin vara i butiken utan får den mycket snabbare och personligare än vid traditionell e-handel”, säger Lage Jonason.

Varorna överlämnas i Stockholm av framför allt studenter vid KTH och Stockholms universitet till en leveranskostnad på 129 kronor. Efter moms och sociala avgifter får studenterna cirka 80 kronor före skatt per uppdrag.

”Vi har 650 stycken certifierade urbers i Stockholm som har valts ut via bland annat IQ-test och som har skolats genom e-learning. De kan sitta och tentamensläsa på ett kafé, ta ett break och acceptera ett uppdrag som passar dem. De utnyttjar sin tid effektivt och kan själva bestämma sina arbetstider”, säger Lage Jonason.

Urb-it finns i Stockholm, London och Paris och har sedan lanseringen för två år sedan levererat sammanlagt 15.000 produkter. Enligt Lage Jonason har inte ett enda överlämnande misslyckats.

Urb-its förtjänst ligger i en kommission från butiken på de sålda varorna, som med Urb-it får en ny säljkanal med samma och goda service som när en kund kommer till butiken.

”Det ett effektivt sätt för fysiska butiker att ansluta sig till e-handelstrenden och skaffa sig en bra position på den växande omni-channelmarken. Urb-it blir butikens förlängda arm till konsumenten” säger Lage Jonason.

Han uppger att Urb-it behöver 20.000 köp per månad för att vara operationellt lönsamma i en stad.

”När vi bevisar att konceptet fungerar i de städer vi är i nu, fortsätter vi vår expansion till andra europeiska städer”, säger Lage Jonason.

Hur står sig Urb-it nu jämfört med när ni listade Invisio 2004?
”Det är svårt att jämföra på det sättet. Urb-it har tagit sig förbi innovationsstadiet och har bevisat att tjänsten fungerat. Genombrottet för Invisio kom först några år efter en strategiomläggning 2008”, säger Lage Jonason.

Är det inte för tidigt att lista ett bolag av Urb-its karaktär?
”Tvärtom. Börsen har en viktig funktion när det gäller att slussa pengar från gårdagens, kanske stagnerande företag till nya innovationer. Den risk som alltid finns i nyföretagande måste dock uppvägas av en betydligt större potential. Och så tror jag verkligen är fallet när det gäller Urb-it”, säger, säger Lage Jonason.

Behövs Urb-it när det redan finns e-handel?
”Det är oerhört enkelt att handla online. Det stora dilemmat med e-handeln är att enkelheten med att handla oftast straffas med svårigheten att få varan. Vi flyttar e-handel till mobilen och säkerställer ett snabbt överlämnade på konsumenternas villkor. Dessutom gynnar det miljön och ger den traditionella butiken en centralare roll även i framtidens handel”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera