Annons

Storåkers putsar nya bolagets marginal: ”En kassako”

Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Investeringarna i ny teknik och utökat utbud har betalat sig. Pricerunner, en av Sveriges största jämförelsetjänster, såg rörelsemarginalen stiga från 19 till 25 procent under 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För tre år sedan, i mars 2016, köptes Pricerunner upp av ägargruppen NS Intressenter. Med på tåget var Nicklas Storåkers, Nordstjernan och H&M-chefen Karl-Johan Persson, som i dag äger en dryg tredjedel av jämförelsetjänsten. 

Bolaget, som grundades i Stockholm 1999, hade då varit i utländsk ägo i tolv år. Nu blev det återigen svenskägt med Nicklas Storåkers som vd. Till styrelsen rekryterades techstjärnor som Mathias Miksche och Paul Fischbein.

Prislappen landade på knappt 800 miljoner kronor, enligt den amerikanska säljaren IAC:s rapportering till USA:s finansinspektion SEC. Räknar man bort nettokassan för Pricerunner Sweden och Pricerunner International var den egentliga prislappen cirka 620 Mkr.

”Pricerunner var en kassako som hade fått för lite kärlek. Tekniken var eftersatt och den fulla potentialen var inte uppnådd. Vårt mål var att investera i att bygga världens bästa shoppingjämförelsetjänst”, säger Nicklas Storåkers i dag.

De senaste tre åren har ägargruppen investerat stora summor i att stöpa om bolaget i grunden. Kontoret i Kina har lagts ned till förmån för anställning av utvecklare i Stockholm.

”Vi hade inga utvecklare i Sverige för tre år sedan. Nu har vi 50 stycken. Vi har bytt ut hela vår tekniska plattform”, säger Nicklas Storåkers.

Antalet produkter som jämförs på Pricerunner har under dessa tre år utökats från 400 000 till 1,8 miljoner. Antalet e-handlare knutna till tjänsten har stigit från 5 000 till 16 000. 

Man har även köpt sajten Bäst i test. Pricerunner erbjuder därmed prisjämförelser, omdömen, kundrecensioner och expertråd. Man har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Danmark.

Läs mer. Storåkers Pricerunner köper ”bäst i test”-sajt 

”Vi har tio miljoner besök varje månad. Användarna jämför allt ifrån skor till kylskåp. Vi får betalt när användarna fortsätter till e-handlarna”, säger Nicklas Storåkers.

För Di Digital avslöjar han att Pricerunner omsatte cirka 250 miljoner kronor under 2018. Rörelsevinsten landade på drygt 61 miljoner kronor och rörelsemarginalen på cirka 25 procent. Det kan jämföras med en omsättning på 258 Mkr och en rörelsemarginal på 19 procent under 2017.

”Vi har lagt ner en verksamhet, men har fortfarande underliggande tillväxt. Men marginalerna ökade jämfört med 2017”, säger Nciklas Storåkers.

Han uppger att bolaget förlorar pengar på sista raden även under 2018. Detta till följd av avskrivningar relaterade till förvärv. 

”Vi är mitt inne i ett långsiktigt investeringsarbete. Vi har en stark affärsmodell och tjänar mycket pengar”, säger han. 

Under tisdagen stor det klart att IDG, för andra året i rad, utsett Pricerunner till Sveriges bästa jämförelsesajt på sin Topp 100-lista.

”Vi är väldigt stolta. Vi jobbat med blod, svett, tårar och gasen botten så det är roligt att vi gör något som är bra för konsumenterna”, säger Nicklas Storåkers. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies