De svenska bolånen är en kassako för banksektorn. Framför allt för storbankerna som i fjol kontrollerade nära 80 procent av marknaden.
Nu har pensions- och försäkringsjättar vigt cirka 15 miljarder kronor till bolån, enligt Di Digitals uppgifter. Detta redan innan de nya låneförmedlarna lanserat sin verksamhet brett.
De nya pengarna motsvarar 0,5 procent av hela bolånemarknaden och enligt Avanzas vd Rikard Josefson är fonderna beredda att ställa upp med mer kapital.
Det verkar dock inte oroa Nordeas bolånechef Michael Skytt.
”De kan säkert ta en del av marknaden men de är nischade mot kunder med låg belåningsgrad”, skriver han i ett mejl till Di Digital.
Han syftar på att de nya aktörerna Stabelo och Hypoteket endast erbjuder sina lån till kunder med en belåningsgrad på mellan 60 och 65 procent.
Läs även: Rekordmarginaler bäddar för digitalt bolånekrig
På frågan om hur stor del av bolånemarknaden som tillhör bankerna om fem år svarar Michael Skytt att tror att bilden är ”oförändrad mot i dag”.
Swedbank var i fjol den största långivaren inom bolån med en marknadsandel på 24 procent, enligt Bankföreningen. Där ser man inget behov att ändra sin affärsmodell.
”Vårt erbjudande är konkurrenskraftigt samtidigt som vi satsar framåt för att förenkla för våra kunder”, säger Malin Hlawatsch, privatmarknadschef på Swedbank, i en skriftlig kommentar.
Läs även: Ex-banktopp dissar startupbolagens banksamarbeten
Men SEB ser med nyfikenhet på de stora fondernas nya affär.
“Det här är ett fenomen som vi följer nära. Det finns gröna skott i flera länder, framför allt Nederländerna”, säger Christoffer Malmer, chef för företag och privatkunder på SEB.
”Storbanker kommer absolut att vilja förhålla sig till den här typen av produkter och hitta en plats i ekosystemet. Det kan bli en en viktig komponent i helhetserbjudandet.”
Handelsbanken har avböjt att kommentera Di Digitals frågor om de nya bolånen.
Läs mer: Kunderna rusar till nya billiga bolån – miljarder i potten
Avanza och mediejätten Schibsted satsar i smyg på en ny bolåneform med lägre räntor och har redan tagit in flera miljarder kronor till satsningen. ”Kundintresset har vida överträffat mina förväntningar”, säger Avanzas vd Rikard Josefsson.