Hoppa till innehållet

Storbankerna planerar gemensam betalinfrastruktur i Norden

En grupp nordiska storbanker undersöker möjligheten att skapa en nordisk betalningsinfrastruktur med gemensamma produkter. Målet är att skapa ett betalområde för nationella och gränsöverskridande betalningar i flera valutor, enligt ett gemensamt pressmedelande. 

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto: oey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Norden ligger långt fram när det gäller digitala betalningar. Men betalningsmarknaderna är väldigt olika utformade i de olika länderna.

Nu jobbar en grupp svenska, danska, norska och finska storbanker för en harmonisering av de nationella infrastrukturerna och de tjänster som bankerna erbjuder. Bankerna bakom initiativet är Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB och Swedbank.

Enligt ett gemensamt pressmeddelande berättar gruppen att de undersöker "möjligheten att skapa en nordisk betalningsinfrastruktur med gemensamma produkter". Målet beskrivs som att ”skapa världens första betalområde för nationella och gränsöverskridande betalningar i flera valutor (svenska, danska och norska kronor samt euro). Med utgångspunkt i öppet tillträde och gemensamma europeiska standarder ska den gemensamma infrastrukturen bidra till ökad konkurrens mellan nordiska betalleverantörer, heter det.

Utöver ökad integration hoppas bankerna att en harmoniserad nordisk betalningsinfrastruktur ska skapa en bättre grund för innovation och stärka utvecklingen av nya produkter och tjänster till nytta för alla användare. Enligt pressmeddelandet ska detta medföra att Norden bibehåller ”sin position som ett av världens mest digitala områden”. 

Initiativet uppges ha samma målsättning som pågående nationella infrastrukturprojekten i Norge och Sverige. Man hoppas nu uppnå dessa på en nordisk nivå.

När Di Digital ringer Swedbank för ytterligare kommentarer är det locket på.

"Vi vill med detta berätta att samtalen pågår, men vi har inget ytterligare att kommentera i nuläget. Vi återkommer när vi kommit en bit längre", säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera