Annons

Storbankernas miljardbolag bromsar inte – trots förlust på 193 miljoner

Tinks medgrundare och vd Daniel Kjellén.
Tinks medgrundare och vd Daniel Kjellén. Foto: Emma-Sofia Olsson (Di).
Den svenska bankleverantören Tink fördubblade i fjol sina intäkter, men ökade också förlusten till 193 miljoner kronor. Vd:n Daniel Kjellén tänker inte dra i handbromsen, utan snarare växla upp investeringarna – som på sikt kan uppgå till 1 miljard dollar. ”Vi vill bli marknadsledare”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tink grundades 2012 av Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg. I början av året tog Stockholmsföretaget in runt 700 miljoner kronor i nytt kapital, för att understödja en geografisk expansion, till en värdering om drygt 4,4 miljarder kronor.

Bolaget har gått från att ursprungligen vara en renodlad privatekonomiapp riktad mot konsumenter, till att i dag leverera teknik till banker och andra finansiella aktörer.

Den nya affärsidén har satt fart på Tinks intäktstillväxt. Under 2019 ökade omsättningen med nästan 100 procent till 115 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut.

Vd:n Daniel Kjellén har inte varit tillgänglig för en intervju, men förklarar vad som ligger bakom tillväxten i ett mejl till Di Digital:

”Det är helt drivet av ökad användning av vår 'open banking'-plattform och att allt fler av våra kunder drar nytta av möjligheterna på våra 14 marknader över hela Europa” säger vd Daniel Kjellén i ett mejl till Di Digital.

Men bolagets kostnader har också skenat. I fjol summerades minusresultatet på sista raden till hela 193 Mkr, jämfört med 83 Mkr året före, enligt bokslutet. 

Tink har under det gånga året genomfört en omfattande rekrytering av personal och har i dag cirka 270 anställda på lönelistan. 

Vad beror den växande förlusten på – och hur ser strategin ut framåt vad gäller tillväxt kontra lönsamhet?

”Vi investerar oerhört mycket i vår plattform och kommer även fortsättningsvis att göra det. Att bygga en sund och lönsam affär är oerhört viktigt för oss, men vi kommer även 2021 att prioritera tillväxt och fortsatta investeringar i vår produkt”, svarar Daniel Kjellén.

Bankkunderna tar hjälp av Tink när det kommer till att bygga infrastruktur för att hämta data från andra håll och genomföra betalningar. Med Tinks mjukvara kan de även bygga nya smarta tjänster inom till exempel kategorisering och analyser av utgifter, sparande och lån. Segmentet kallas inom branschen för ”open banking”.

Tink har tidigare uppgett att efterfrågan från kunder i princip varit oförändrad under coronapandemin. Bolaget nådde ”den starkaste tillväxten någonsin” under andra kvartalet i år, enligt vd:n. 

Daniel Kjellén uppgav nyligen i en intervju med Financial Times att Tink i nuvarande tempo ser ut att fördubbla omsättningen år för år, vilket i så fall skulle ge intäkter på cirka 230 Mkr under helåret 2020. Han vill dock inte ge några sådana prognoser när Di Digital ställer frågan på nytt.

På Tinks kundlista finns i dag aktörer som Paypal, Klarna, Natwest, ABN Amro, BNP Paribas, Nordea och SEB. Flera av dessa finansjättar är också delägare i företaget.

Trots den stora förlusten i fjol går det ingen nöd på Tink, med vårens kapitalrunda om 700 Mkr i färskt minne. Delar av denna summa har dock sedermera spenderats på förvärven av spanska Eurobits och svenska Instantor.

Att det finns en efterfrågan på marknaden för teknik som sammankopplar banker och finansiella bolag med varandra är tydligt. Ett bevis på det är att det amerikanska bolaget Plaid, som erbjuder ungefär samma tjänster som Tink, i början av året blev uppköpt av kortjätten Visa i en affär värd hela 50 miljarder kronor. 

Enligt techsajten Sifted var Mastercard, den andra stora kortjätten i världen, intresserade av att köpa upp hela Tink innan den stora kapitalrundan stängdes i början av året. Även Di Digital har nåtts av dessa uppgifter, som ännu är obekräftade.

Daniel Kjellén verkar dock inte ha några ambitioner om att sälja sitt livsverk, utan uttalar i stället högtflygande planer om att nå framgång på egna ben. Till Financial Times uppgav han nyligen att det ”kommer krävas investeringar på 1 miljard dollar”, motsvarande knappt 9 miljarder kronor i dagens penningvärde, för att ta Tink utanför Europa och täcka hela världsmarknaden.

För Di Digital utvecklar han sitt resonemang.

”Jag tror att vi än så länge enbart skrapat på ytan kring möjligheterna med 'open banking' som nu också börjar bli ett globalt fenomen. Vill man som oss vara marknadsledare kommer det att innebära fortsatt stora investeringar”, skriver Daniel Kjellén i sitt mejl.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer