Hoppa till innehållet

Storbanker vill göra fintech-utmanarna till partners

Från bolån till privatspar, nya uppstickare utmanar bankerna på en rad områden. Men istället att förvärva de nya konkurrenterna har bankerna valt en annan strategi.

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto: Foto: Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Svenska storbankers digitalisering haltar. När det kommer till att erbjuda digitala och mobila tjänster till sina kunder hamnar Sverige i mittenskiktet i den internationella konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte.

Parallellt har en mylla av startupbolag växt fram. De försöker hitta nischer att digitalisera och effektivisera, med det övergripande målet att sänka kostnaderna inom finanssektorn.

Casper von Koskull, vd för Nordea, har tidigare uppgett för Di att han delvis ser fintechbolagen som konkurrenter, delvis som partners.

”Om vi ska klara oss måste vi förändra oss. Kostnaderna måste ned”, har banktoppen sagt.

Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke 

De svenska fintechbolagen har lockat stora mängder riskkapital och rönt framgångar internationellt, med den amerikanska betaljätten Paypals miljardköp av Izettle som ett tydligt exempel.

Men hittills har de svenska storbankerna varit restriktiva med att köpa upp yngre bolag för att få tillgång till deras teknik eller tjänster.

Enligt flera branschbedömare som Di Digital talat med kan det vara problematiskt att integrera en snabbspringande startup i bankernas ofta trögrörliga organisationer efter ett förvärv.

I stället förlitar sig storbankerna – med Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank i spetsen – på att vara minoritetsägare eller inleda samarbeten med startupbolagen. 

En av de hetaste marknaderna just nu är bolån, som fortsatt är en fin kassako för storbankerna trots att marginalerna sjunker. Ett antal uppstickare har under de senaste åren seglat upp och utmanat med lägre räntor, däribland Enkla.

Företaget har dock haft svårt att sälja optioner för att kunna komma igång med utlåningen. Trots den knackiga starten har minst en storbank närmat sig med frågor till grundaren Alexander Widegren om han kan tänka sig vara intresserad av att sälja själva plattformen till banken, erfar Di Digital. Han avböjer att kommentera uppgifterna.

”Man ska tjäna pengar på bolån men inte för mycket, det gör bankerna i dag”, säger Alexander Widegren.

Ett annat bolag som vill kapitalisera på svenskarnas boenden är Bofink. Deras affärsidé är att optimera bolån, alltså skulder, snarare än tillgångar och därmed hjälpa kunden att välja mellan fast eller rörlig ränta. 

Processen sker med hjälp av avancerade algoritmer och artificiell intelligens, AI. Deras mjukvara ska nu licenseras ut till banker och vd:n Joachim Ronneback Thomson har bekräftat att förhandlingar pågår.

”Vi får propåer från banker om allt från strategiska samarbeten till eventuella ägarskap i Bofink”, har han tidigare sagt.

Ett annat affärsområde för bankerna är betalningar och konsumentkrediter. Här har Klarna och Trustly, två svenska startups, varit särskilt framgångsrika med bolagsvärderingar på drygt 19 respektive 7 miljarder kronor. 

Klarna har ryktats vara på väg till börsen i flera år. Men parallellt med noteringsplanerna uppges vd:n Sebastian Siemiatkowski vara på jakt efter en industriell köpare, vilket till exempel skulle kunna vara en bank.

En initierad branschkälla som Di Digital varit i kontakt med menar dock att den potentiella köpeskillingen förmodligen blir för hög för de svenska storbankerna.

Läs mer: Doldisbolaget hjälper banker att låna ut med AI – tiofaldigar vinsten 

Bankernas kreditprövningar kräver också stora resurser. Det är något Instantor vill ändra på. Genom tillgång till stora datamängder och AI kan fintechbolaget göra en mer uppdaterad och effektiv kreditprövning.

Den baserar sig på realtidsändringar i kundernas ekonomiska situation, vilket enligt vd:n Simon Edström ger en bättre analys till ett billigare pris. I dag är man kopplade till minst 250 banker som kan använda bolagets tjänster.

”Vi kan reducera kostnaderna och digitalisera kreditgivningsprocessen som i dag många gånger är manuell. Alltså snabbar vi på automatiseringen och digitaliseringen för bankerna”, säger han.

Ett annat bolag som lägger stor vikt vid data är Tink, som inledningsvis enbart drev en egen privatekonomiapp för konsumenter. 

Sedan ett år tillbaka har man även börjat sälja sina it-tjänster och sin mjukvara till banker – som kan användas för att samla in och bearbeta kunddata. Aktörer som Klarna, Nordnet, Collector, SBAB, SEB och Nordea har redan nappat.

”Vi fortsätter driva vår egen app. Men det är mjukvarudelen som fått vår omsättning att lyfta”, säger Tinks vd Daniel Kjellén.

Tink har redan två storbanker, Nordea och SEB, som delägare. Men enligt Di Digitals uppgifter är Tink numera snarare en uppköpskandidat för ett annat företag som säljer teknik och mjukvara till banker.

Däremot skulle den Tink-liknande privatekonomiappen Qapital, som grundats i Sverige men lanserats på marknaden i USA, kunna vara av större intresse för en bank.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera