Hoppa till innehållet

Storbankschefen byter sida – ska investera i fintechbolag

Anna Ljungdahl, som har haft flera tunga poster på SEB, blir ny investment manager på Industrifonden och ska fokusera på att hitta fintech-bolag.

Anna Ljungdahl, nybliven investment manager på Industrifonden
Anna Ljungdahl, nybliven investment manager på IndustrifondenFoto: Margareta Bloom Sandebaeck

I fjol blev David Sonnek vd för Industrifonden efter att ha haft motsvarande post på SEB Venture Capital i åtta år.

Nu står det klart att han har värvat en kollega från storbanken i och med att Anna Ljungdahl blir ny investment manager på det statliga riskkapitalbolaget.

På SEB var hon senast affärsutvecklingschef för företagsmarknaden. Dessförinnan har hon även varit bland annat investment manager på SEB Venture Capital, som är bankens riskkapitalgren, och operativ chef för SEB Investment Strategy.

”Man får ju inte tömma banken, men man får plocka guldkornen. Vi jobbade på samma enhet på SEB under en period och jag gillar hennes energi och kunskap. Det är ovanligt att både ha erfarenhet som investerare och från en riktigt stor organisation”, säger David Sonnek om sin nygamla kollega.

Innebär rekryteringen att Industrifonden kommer att satsa mer på fintech?

”Det är ett svårt område och vi har varit försiktiga just för att vi har saknat specialistkunskapen. Nu får vi en mer komplett laguppställning”, säger han.

Varför väljer du att bli investerare igen?

”Efter 20 års arbetsliv har jag kommit fram till att investerarsidan är den mest intressanta. Men också den mest utmanande eftersom man arbetar både med analys, med att förutspå trender och med att få rätt människor på plats i ledningen. Där hoppas jag kunna bidra”, säger Anna Ljungdahl.

Läs även: Snabb ökning av andelen kvinnliga partners i riskkapitalbolag

Det är inte framgångsrika fintechbolag som redan har tagit in mycket pengar som kommer att stå i fokus för Industrifondens investeringar, konstaterar Anna Ljungdahl.

”Men det finns bolag där vi med vår fokus på långsiktighet och samhällsnytta skulle kunna bidra”, säger hon.

Vad ser du för trender inom fintech?

”Jag tror att fler och fler fintechbolag kommer att behöva jobba med storbankerna. Även om de inte trodde det från början så tror jag att den typen av partnerskap kommer att bli relevant.”

Även för storbankerna kommer att det bli än mer viktigt med samarbeten med snabba och digitala aktörer, menar Anna Ljungdahl.

Men för att den sortens partnerskap ska fungera krävs det tålamod:

”Det krävs en lyhörd och uthållighet hos fintechbolagen för att lyckas. Storbankerna har en enorm kunskap och många kunder men också hårda krav kring regelverk. Där tror jag att Industrifondens långsiktighet som investerare är viktig.”

I Industrifondens portfölj finns drygt 50 bolag och kapitalet kommer från en så kallad ”evergreen”-fond som sedan 1996 vuxit till drygt 4 miljarder kronor. Uppdraget är att genom investeringar främja Sveriges industriella utveckling.

Läs även: Västsvensk 3D-skrivare lockar Industrifonden 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera