Hoppa till innehållet

Storbolag dejtar startups under Sveriges Innovationsriksdag

Allt fler etablerade aktörer sneglar mot startupvärlden för förnyelse. Det var ett tema för årets upplaga av Sveriges Innovationsriksdag, som modererades av Di Digital.

I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.Foto: Crelle Ekstrand
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.Foto: Crelle Ekstrand

Fenomenet kallas ”corporate venturing” eller företagsanknutet riskkapital och var temat för årets upplaga av Sveriges Innovationsriksdag som ägde rum i Norrköping och Linköping i veckan.

Sveriges Innovationsriksdag arrangeras av SISP, Swedish Incubators & Science Parks, med Di Digital som samarbetspartner och Di Digitals Mimi Billing som moderator.

Så kallad corporate venturing har de senaste åren blivit en het trend i det svenska näringslivet och allt fler etablerade aktörer investerar i eller samarbetar med startupbolag, vilket Di Digital har rapporterat om. En av drivkrafterna är den ökade digitaliseringen av näringslivet.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

”Redan för två år sedan började vi märka ett ökat sug från storbolagen att föra en dialog med startups och innovatörer, men det senaste halvåret har intresset exploderat och vi arbetar aktivt med att möte efterfrågan”, säger SISP:s vd Magnus Lundin.

Ett av de projekt som ska öka träffytorna mellan bolag och aktörer i innovationsmiljöer är nystartade Ignite Sweden. Programmet drivs av inkubatorerna Things, Sting och Lead i samarbete med SISP och finansieras av statliga Vinnova. Även Di Digital är med och stödjer programmet genom databastjänsten Nordic Tech List

Läs mer: Så får ditt startupbolag ett storföretag på kroken 

Syftet med Ignite Sweden är att matcha ihop storbolag med innovatörer och man arrangerade sitt andra matchmaking-event i samband med Sveriges Innovationsriksdag.

Totalt mötte 18 storbolag, bland annat ABB, Stora Enso och Volvo, runt 50 startups. Målet är att projektet i sin helhet ska resultera i minst 10 konkreta samarbeten. 

Startupbolagen som deltog kommer från hela Sverige och även om många har en bakgrund inom forskningsvärlden är det en stor mix. 

Enligt Stina Lantz, projektledare för Ignite Sweden, är bolagen verksamma inom allt från Internet of Things och uppkopplade prylar till molnlösningar och artificiell intelligens.

"Maskininlärning är en stor trend som många aktörer inom bland annat tillverkningsindustrin sneglar på. Självlärande system gör det möjligt att förbättra automationsprocessen vilket många ser fördelar med", säger hon.

Läs mer: De prisas som framtidens samhällsbyggare under Sveriges  Innovationsriksdag 

Stina Lantz vittnar även hon om ett ökande intresse bland storbolagen för att öppna upp sitt innovationsarbete för externa partners.

"Vi ser det som ett kvitto på att svenska storbolag är medvetna om digitaliseringens utmaningar och börjar agera. Trots att Ignite precis dragit igång har programmet redan gett upphov till två affärer."

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera