Hoppa till innehållet

Hon lockar storbolagen till sin techskola

Startupskolan Singularity U Nordic i Köpenhamn hårdsatsar på att få äldre företag att släppa på garden och lära sig av yngre bolag. ”Det är som när ett virus kommer in i kroppen, företaget reagerar direkt”, säger medgrundaren och vd:n Laila Pawlak till Di Digital.

Laila Pawlak är medgrundare och vd för Singularity U Nordic i Köpenhamn.
Laila Pawlak är medgrundare och vd för Singularity U Nordic i Köpenhamn.Foto: Daniel Nilsson

I rederiet Maersks gamla lokaler i Köpenhamn, på gränsen mellan stadsdelarna Nörrebro och Österbro, har startupskolan Singularity U Nordic sina lokaler. På 7 000 kvadratmeter samsas sedan förra våren nystartade entreprenörsbolag med bjässar som Telia och Danske Bank. 

Precis som förlagan i USA erbjuder den skandinaviska versionen av den hajpade techskolan kurser och program inom bland annat AI, robotik och nanoteknologi, som vänder sig till såväl nordiska företag som nyfikna privatpersoner. Det mest populära ämnet just nu är kanske inte helt oväntat blockkedjan.

Läs även: Här är skolorna som surfar på startupvågen 

Köpenhamns-filialen är den andra som öppnar i Europa. Den första lanserades i Nederländerna 2016. Men för skandinaviska filialen krävdes det ett år av “intensiv lobbying” för att ta det amerikanska konceptet hit, berättar vd:n och medgrundaren Laila Pawlak.

”De kunde ha öppnat en fakultet var som helst: i Singapore, London eller Sydney. Att de kom till Skandinavien är ett erkännande att vårt startup-ekosystem har kommit långt. Men vi bygger inte bara en mindre version av Silicon Valley”‚ säger hon till Di Digital.

Det finns saker som de nordiska länderna är bättre på än vad USA är, menar hon.

”Vi har välfärdsstater, en balans mellan arbete och fritid, är villiga att testa nya saker och våra samhällen har kommit längre i digitaliseringen.”

Men gemensamt för både den amerikanska förlagan och den skandinaviska förlagan är teknikoptimismen.

På Singularity U Nordic sitter bland annat startupbolaget Tiimo med grundaren Helene Norlem. Bolaget gör en smartklocka som hjälper barn med ADHD och autism i deras vardagliga liv.
På Singularity U Nordic sitter bland annat startupbolaget Tiimo med grundaren Helene Norlem. Bolaget gör en smartklocka som hjälper barn med ADHD och autism i deras vardagliga liv.Foto: Daniel Nilsson

Till skillnad från många andra inkubatorer och acceleratorer som har vuxit fram de senaste åren, inte minst i Sverige, bygger Singularity University på en tydlig vision, eller närmast en ideologi. 

En av grundarna till den första amerikanska filialen som 2009 slog upp portarna i NASA:s forskningspark i Kalifornien är futurologen Ray Kurzweil. Enligt den tidigare utvecklingschefen på Google kommer snabba tekniska framsteg att kulminera i den så kallade singulariteten inom några decennier. Då går datorerna om människan i intelligens, vilket helt ändrar spelplanen för samhället och ekonomin.

De företag som skriver under på den visionen måste såklart framtidssäkra sina arbetssätt och sin affärsmodell. Det är här Singularity University kommer in i bilden.

Läs även: Svensk minidrönare används av Nasa: ”Kan göra nästan vad som helst” 

Fakulteten i Köpenhamn består av tjugo akademiker och entreprenörer från hela världen. Resurser hämtas även från moderskolan i Kalifornien. Förutom att vara experter på exempelvis blockkedjan eller AI ska lärarna ha tillämpat sin kunskap i näringslivet, säger Laila Pawlak.

”De ska inte tappat kontakten med sitt expertområde. Det gör de om de bara är lärare. Det som var hett inom AI för några månader sen är inte det längre.”

Varje dag serveras ekologisk lunch i matsalen. De 40 startupbolag och 10 storbolag som sitter i skolans lokaler uppmuntras att äta lunch tillsammans för att lära känna varandra.
Varje dag serveras ekologisk lunch i matsalen. De 40 startupbolag och 10 storbolag som sitter i skolans lokaler uppmuntras att äta lunch tillsammans för att lära känna varandra.Foto: Daniel Nilsson

Ett av partnerföretagen är riskkapitalbolaget Nordic Capital som skickar både egna chefer och chefer från portföljbolagen på undervisning i Köpenhamn.

Just finans- och försäkringsvärlden har visat ett särskilt stort intresse enligt Laila Pawlak.

”De vet att deras bransch förändras och att de måste göra något och att de behöver utbilda sina anställda.

Ett annat ben i verksamheten är att vara plantskola för yngre bolag. För närvarande har omkring 40 startupbolag, som sysslar med allt från bildelning till appar för barn, sin hemvist i lokalerna. Dessutom har tio storbolag permanenta kontor där, medan ett flertal andra har någon form av närvaro på innovationshubben. 

Som Laila Pawlak ser det har både det äldre och det yngre näringslivet mycket att vinna på att närma sig varandra. Startups behöver kunder – och de äldre företagen behöver idéer. Men ett etablerat företag har såklart svårare att förnya sig än vad ett startupbolag har.

Asger Trier är vd och grundare av företaget M-payg som gör att man kan ladda batterier via solenergi i utvecklingsländer. Inklippt i bilden är den framtagna produkten.
Asger Trier är vd och grundare av företaget M-payg som gör att man kan ladda batterier via solenergi i utvecklingsländer. Inklippt i bilden är den framtagna produkten.Foto: Daniel Nilsson

Laila Pawlaks idé för att få storbolagen att svälja digitaliseringsmedicinen är att låta dem arbeta nära entreprenörsdrivna bolag. Tanken är att startup-tänket ska “gnugga” av sig och att korsbefruktning ska ske.

”Stora företag har ett immunförsvar. Samtidigt som de vill göra något nytt och intressant har de en kärna de måste försvara. Ingen är intresserad av allt förändras och att alla anställda måste göra helt nya saker. Det är som när ett virus kommer in i kroppen, företaget reagerar direkt”, säger Laila Pawlak

“Det är bättre att storföretagen rör sig ut i kanterna av sin organisation och testar olika partnerskap, prototyper och nya affärsmodeller utan att irritera sin kärnmodell.”

Läs även: Hennes AI ska snabba på forskningen: ”Det som kan ta forskare flera månader tar oss två dagar” 

Danske Bank har sitt labb för kundupplevelser på innovationshubben och bland partnerföretagen finns även Telia och betaljätten Nets.

”Som människor måste vi förstå vår egen partiskhet och det bästa sättet att göra det är att hänga med folk som inte är som oss själva. Samma sak kan företagen göra”, säger Laila Pawlak.

För storbolagen blir det lättare att sälja in nya idéer i den egna organisationen om de kommer från entreprenörer de har en personlig relation till.

”Storbolagen vet inte exakt vad de kommer att få ut av ett samarbete med ett startupbolag. Men om de redan känner bolagen och arbetar nära dem är det något annat. Det är en ganska liten investering att några av de anställda sitter i startup-ekosystemet”, säger Laila Pawlak.

Till vänster: Singularity U Nordics vd Laila Pawlak. Till höger: Matsalen på techskolan fungerar som en mötesplats för startupbolagen.
Till vänster: Singularity U Nordics vd Laila Pawlak. Till höger: Matsalen på techskolan fungerar som en mötesplats för startupbolagen.Foto: kollage

Hennes favoritexempel på ett samarbete som har uppstått under Singularity-paraplyt är det mellan appen Be my eyes och Telia i telekombolagets kundtjänst

Appen kopplar ihop synskadade med volontärer. En synskadad som handlar i en matbutik kan exempelvis be om hjälp för att se om mjölken har gått ut, eller identifiera om en burk innehåller ärtor eller tomatsås, varpå en seende person hjälper till genom ett videosamtal.

I dag är SingularityU Nordic fullbelagt. Men planen är att växa såväl i Köpenhamn som i resten av Norden. Fram till i januari hette skolan SingularityU Denmark, men det stora intresset från inte minst Sverige gör att både namn och strategi nu vrids om. Kurser ska hållas i Sverige och planen är att på sikt även etablera sig fysiskt här.

”Vi trodde att intresset skulle vara lokalt. Vi får ansökningar från Sydafrika, Asien och till och med USA som ju har en egen filial. Intresset från Sverige har varit större än vi väntade oss, ni är den snabbast växande marknaden för oss”, säger Laila Pawlak.

Singularity U Nordic i Köpenhamn är den andra filialen i Europa som bygger på det amerikanska konceptet. 2016 öppnades en filial i Nederländerna.
Singularity U Nordic i Köpenhamn är den andra filialen i Europa som bygger på det amerikanska konceptet. 2016 öppnades en filial i Nederländerna.Foto: Daniel Nilsson

Fakta SingularityU Nordic

Slog upp portarna i Köpenhamn i mars 2017. Förlagan, Singularity University, grundades 2009 i Kalifornien.

Medgrundarna Laila Pawlak och Kris Östergaard är båda danska entreprenörer med erfarenhet från Singularity Universitys globala fakultetet.

Inför 2018 planerar SingularityU Nordic att öka sin verksamhet i Sverige, drivet av ett svenskt intresse. Planen är att framöver öppna någon form av fysisk verksamhet i Sverige.

Startupbolag som sitter på Singularity U Nordic (urval)

Snappcar: En holländsk bildelningstjänst som även har verksamhet i Sverige

Dare to eat: Producerar proteinrika snacks av insekter

Ernit: Utvecklar en digital spargris som lär barn att hantera pengar

Tiimo: Tar fram en app till smarta klockor som ger överblick för barn med behov av extra struktu

M-payg: Utvecklar solenergisystem för utvecklingsländer som kan betalas med hjälp av mobilen

Toimo: Bygger en plattform som kopplar ihop döva med teckenspråkstolkar.

 

 

 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera