Hoppa till innehållet

Stordalens app ska spara kunder 20 procent på el – går på export

Svensk-norska Tibber växte kraftigt i fjol och omsatte 260 miljoner kronor. Nu expanderar elbolaget till nya länder. ”Vi slår elpriserna med 20 procent”, säger grundaren och vd:n Edgeir Vårdal Aksnes.

Hotellmiljardären Petter Stordalen har investerat i Tibber.
Hotellmiljardären Petter Stordalen har investerat i Tibber.

Tibbers affärsidé är att se till att användningen av energi blir smartare med hjälp av teknik. Verksamheten vilar i dag på flera ben, dels genom försäljningen av smarta tillbehör och dels genom abonnemang.

”Vi vill se till våra kunder köper grön el smartare, men också att de använder elen när den är som billigast”, säger Edgeir Vårdal Aksnes.

Tibber grundades av svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Vårdal Aksnes 2016. De båda arbetade med att leverera teknik till flera europeiska eljättar när de såg att branschen behövde förnyas. 

Genom sitt system hittar Tibber billigare elavtal direkt till sina kunder, menar dem.

”Vi har inga traders utan allting sker automatiskt. Därför kan vi ge det bästa inköpspriset.”

Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.
Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.Foto: FALKUGGLA

Verksamheten startade först i Norge och Sverige. Den automatiska elhandeln förutsätter att kunderna själv kan välja elabonnemang. 

Tyskland har sedan länge en öppen elmarknad och det var därför ett naturligt val för expansionen, enligt Edgeir Vårdal Aksnes.

”Tyskland har den bästa dealen för eko-ström. Vi kan slå priserna med 20 procent och ändå garantera att den är helt grön – tack vare att vi är digitala.”

Genom Tibbers app får användarna en översyn av elpriserna, användningen och att de kan styra olika smarta funktioner i hemmet. En funktion som har blivit extra populär är en laddare till elbilar och som väljer att ladda bilen när priserna är som lägst.

Tibber lanserar nu även appen i Danmark, Finland, Frankrike och Nederländerna och Spanien, men utan möjligheten till att teckna elavtal. Den funktionen hoppas de dock kunna koppla på även på sikt på dessa marknader.

”Vi ser att svenskar eller norrmän vill ha med sin semesterbostad i appen, så dels är det för våra existerande kunder”, säger Edgeir Vårdal Aksnes.

Han ser också möjligheter för kunderna att samla sina elkostnader internationellt och betala elräkningarna hemmavid, till exempel i svenska kronor.

Tibber utökar även samarbeten med andra aktörer för uppkopplade funktioner till hemmet och belysning, bland annat Philips och Ikea. Startupen säljer även smarta prylar i sin webbshop.

Omsättningen växte med omkring 250 procent under 2019 till 260 miljoner kronor. Samtidigt visade Tibber upp en förlust på 22 Mkr. Vd:n har tidigare förutspått en miljardomsättning för 2020, vilket han fortfarande står för – men med en brasklapp.

”Vi växte med 50 procent under första kvartalet och räknar med att ha dubblat omsättningen till första halvåret. Elpriserna är dock en förutsättning där.”

Enligt Edgeir Vårdal Aksnes har den pågående coronakrisen pressat elpriserna rejält vilket direkt slår mot omsättningen.

”Vi tror det kommer vara så fram till november–december. Det är mindre aktivitet i industrin och i näringslivet vilket leder till lägre priser”, säger han.

Hotellmiljardären Petter Stordalen har tidigare investerat i Tibber. Förra året gjorde bolaget en nyemission på 110 miljoner kronor, där den amerikanska riskkapitalfonden Founders Fund gick in. 

Fonden är känd för att nosa upp succébolag innan andra och var tidiga investerare i techjättar som Facebook, Airbnb och Spotify. Edgeir Vårdal Aksnes säger att Tibber inte är i behov av att ta in nytt kapital just nu.

Läs mer: Riskkapitalbjässe gör som Stordalen – investerar i svensk-norska elappen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera