Hoppa till innehållet

Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri"

Höjda nätavgifter plågar svenska elkunder. Ett startupbolag backat av hotellkungen Petter Stordalen har ambitiösa planer på en tjänst som låter kunderna köpa och sälja el av varandra.

Norska hotellmagnaten Petter Stordalen och Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes. Foto: Annika Falkuggla
Norska hotellmagnaten Petter Stordalen och Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes. Foto: Annika Falkuggla

Allt fler svenskar installerar solpaneler i sina hus. Men solceller är inte så lönsamma som de skulle kunna vara, enligt Daniel Lindén som är medgrundare av den norsk-svenska el-startupen Tibber. De backas upp med 10 miljoner kronor i riskkapital från bland annat hotellentreprenören Petter Stordalen.

En av de faktorer som gör det mindre lönsamt för elproducerande hushåll är de så kallade nätavgifterna.

Läs mer: Stordalen-backade Tibber lanseras och tar in nya pengar

"Om du skickar ut överskottsel och sen ska använda elen igen blir du tvungen att betala nätavgiften igen vilket gör att det blir en dålig affär", säger Daniel Lindén.

Tjänsten Solarset ska göra det möjligt för hushåll att lagra upp till 10 000 kWh egenproducerad el i ett sorts virtuellt batteri tillsammans med andra hus i närheten.

När ett överskott produceras kan det köpas av andra Tibber-användare. Kunderna handlar el sinsemellan och kompenseras av Tibber för nätavgifterna.

Trots kompensationen kommer elen som säljs inom Tibbers nätverk inte att vara dyrare än den som kommer från elbolagen.

Daniel Lindén medger att det här kommer att ge Tibber lägre marginaler per enhet än elbolagen, men han tror att bolaget kommer att ta igen det på volymer.

”Innovationen gäller både den fysiska och den finansiella delen av solceller. I hemmen kan vi styra kapaciteten. Finansiellt kan vi styra med en sorts blockkedjeliknande teknik."

Läs även: Bank-id-grundarens smarta hem-bolag finansieras med 100 miljoner kronor

Solarset kräver ingen hårdvara utan bara en app som kopplas till kundens elmätare. Konkurrenterna är traditionella batteritillverkare, enligt Daniel Lindén.

”Det händer supermycket på den fysiska batterifronten men tekniken har inte kommit så långt att den blivit lönsam. Därför har vi tittat på en digital lösning."

Kundernas ersättning för att "låna" ut el till det digitala batteriet är 1 kr per kWh, vilket enligt Daniel Lindén är flera gånger högre än vad som bjuds på den vanliga marknaden.

Krävs inte det en stor kundstock för att det här ska fungera?
”Det gör det och det är någonting vi bygger upp kontinuerligt. Batteriet kommer att ta en tid att bygga upp. Därför garanterar vi kundernas avkastning till en början.”

Hur har ni råd med det?
”Vi har starka finansiärer bakom Tibber och har en bra ekonomisk situation.”

Tibbers app för att följa hemmets elkonsumtion har laddats ned 5 000 gånger sedan i februari uppger Daniel Lindén.

Läs även: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera