Fiske är en sport på framväxt. Nu växlar den svenska fiskeappen Fishbrain upp, med hjälp av pengar från svenska, amerikanska och japanska investerare.
Totalt har bolaget tagit in 68 miljoner kronor från den tidigare ägaren Northzone, samt Novel TMT Ventures och japanska Recruit Strategic Partners. I rundan deltog också en rad andra befintliga investerare i form av Industrifonden, GP Bullhound, Active Venture och affärsängeln Robert Ahldin.
Läs mer: Här är de mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen
Fishbrain grundades 2013 av entreprenören och fiskeentusiasten Johan Attby. Enligt honom är pengarna öronmärkta för att öka personalstyrkan från dagens befintliga 12 till 27 personer, samt för internationell expansion, skriver sajten Breakit.
Av bolagets idag 1,1 miljoner användare är 800 000 amerikanska. Nu vill man öka antalet ytterligare, genom att öppna ett USA-kontor.
"Vårt främsta mål är att bli nummer ett i USA inom sportfiske. Redan idag är vi den snabbast växande appen inom vårt segment. Genom att fortsätta utveckla produkten och öka vår marknadsföring kommer vi att kunna växa ännu snabbare", säger Johan Attby till Di Digital.
Även en japansk lansering ligger i korten för Fishbrain. Detta tack vare den nya investeraren Recruit Strategic Partners, ett stort japanskt onlinemediaföretag. Appen är ännu inte lanserad i Japan, och innan det sker måste den både översättas till japanska och uppdateras med japanska fiskarter.
Johan Attby har höga förväntningar.
"Sportfiske är väldigt stort i Japan och har en lång tradition. Det är också vanligt att man som japansk fiskeentusiast lägger mycket pengar på sin hobby", säger Johan Attby.
Hur kom ni i kontakt med Recruit Strategic Partners?
"Det var faktiskt dom som kontaktade oss. REC deltar just nu i ett japanskt näringslivsprojekt med målet att få japanska ungdomar (18-20 år) att ta upp fiske som hobby. Tidigare har man gjort samma sak med golf och skidåkning."
Är du nöjd med hur bolaget utvecklats sedan starten 2013?
”Helt ärligt så har det gått över förväntan. Jag tror att det handlar om att vi valt ett växande område i just sportfiske. Man ska heller inte underskatta skrytfaktorn hos just fiskare, och viljan att visa upp sina fångster. Därför är just den sociala aspekten i Fishbrainappen en stor fördel”, säger Johan Attby.