Hoppa till innehållet

Storförlust för Uber – vd:n ser ljusning från bottennivån i april

Uber gjorde en större förlust än väntat under årets första kvartal. Samtidigt säger vd:n Dara Khosrowshahi att bokningsläget har blivit bättre sedan bottennivån i mitten av april.

Ubers vd Dara Khosrowshahi.
Ubers vd Dara Khosrowshahi.

Förväntningarna inför Ubers förra kvartal har varit skiftande, då det är svårt att veta hur marknaden ser ut i spåren av coronautbrottet. Bolaget tappade enligt olika beräkningar mellan 80 och 90 procent av sina bokningar för taxitjänsten, beroende på marknad, när det var som värst.

Ubers omsättning för årets första kvartal landade på 3,54 miljarder dollar. Det var i linje med förväntningarna på 3,51 miljarder dollar, enligt Refinitivs analytikersammanställning. Intäkterna motsvarar en tillväxt på 14 procent jämfört med samma period i fjol.

Förlusten per aktie blev 1,70 dollar, jämfört med väntade minus 0,88 dollar. Nettoförlusten för bolaget uppgick till 2,9 miljarder dollar, vilket var en större summa än under de tre tidigare kvartalen. I det ingår 2,1 miljarder dollar i nedskrivningar för Ubers innehav i andra bolag.

Bokningar för taxitjänsten gick ner med 5 procent under kvartalet, medan matleveranstjänsten Eats gick upp med 52 procent.

I samband med rapporten sa Ubers vd Dara Khosrowshahi att taxibokningarna har börjat öka igen sedan bottennivån i mitten av april, då bolaget gick ut och drog tillbaka sin prognos för det senaste kvartalet. Då var tappet 80 procent, sa han i ett samtal med analytiker.

Tidigare i veckan gick Uber ut och meddelade att man säger upp 14 procent av personalstyrkan, vilket motsvarar runt 3 700 personer, och aktien föll på beskedet. Dara Khosrowshahi avstår från lön året ut. Även förra året fick över 1 000 personer lämna bolaget i tre omgångar.

Läs också: Uber säger upp 14 procent av arbetsstyrkan – aktien backar

I veckan har också Uber och konkurrenten Lyft stämts i Kalifornien för att bolagen har klassat förare som konsulter istället för anställda, och inte betalat ut förmåner som sjuklön.

Ubers aktie ökade kraftigt under börsdagen på torsdagen med över 11 procent. Uppgången började under onsdagen då Lyft visade ett bättre resultat än väntat. Hittills i år har Ubers aktiekurs gått upp med knappt 4 procent. 

När kvartalsrapporten kom på torsdagen gick aktien ner med drygt 3 procent i efterhandeln, för att sedan rusa uppåt igen med med så mycket som 10 procent.

Läs också: Elscooterbolaget pratar med Uber om akutinvestering till reapris

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera