Annons

Storhandlade spelstudios – så går det för Egmonts miljardportfölj

Till vänster: Mikkel Weider, direktör för Nordisk Film Games. Till vänster: Martin Walfisz, senior partner Nordisk Film Games.
Till vänster: Mikkel Weider, direktör för Nordisk Film Games. Till vänster: Martin Walfisz, senior partner Nordisk Film Games. Foto: Daniel Nilsson
Egmonts spelarm har shoppat svenska och danska spelbolag för miljarder. ”Vi är jättenöjda med våra svenska investeringar. Våra danska har haft det lite svårare”, säger Nordisk Film Games vd Mikkel Weider.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nordisk Film Games, som är en del av mediekoncernen Egmont, har under de senaste åren investerat 140 miljoner euro, motsvarande 1,48 miljarder kronor, i nordiska spelstudior. I portföljen finns sex bolag, tre svenska och tre danska.

En genomgång som Di Digital genomfört visar att det är de svenska bolagen som är succéerna, medan de danska bolagen haltar betydligt.

”Vi är jättenöjda med våra svenska investeringar. Våra danska har haft det lite svårare. Vi har dock lagt mycket mer pengar i Sverige. 94 procent av pengar har lagts i Stockholm och 6 procent i Köpenhamn”, säger Nordisk Film Games vd Mikkel Weider som tillsammans med Martin Walfisz och Karl Magnus Troedsson sköter spelinvesteringarna i Norden.

De svenska bolagen utgörs av Star Stable, Avalanche och Raw Fury. Det sistnämnda är det senaste köpet, i vilket Nordisk Film Games gick in med 49 miljoner kronor i augusti förra året. 

Indiebolaget Raw Fury ger ut spel från självständiga spelutvecklare, filosofin är att kontrollen över spelen ska stanna hos spelutvecklarna.

Under 2018 ökade Raw Fury omsättningen med 160 procent till 53,2 miljoner kronor. Resultatet vändes från minus till plus. 2017 hade Raw Fury förluster på 9,1 miljoner kronor, 2018 var det svarta siffror med 3,3 miljoner kronor, visar bolagets årsredovisning.

”2018 var ett bra år för Raw Fury och mycket pekar på att det kommer bli bra även i år”, säger Mikkel Weider på Nordisk Film Games.

Star Stable har å sin sida blivit en riktig guldgruva. Under 2018 sadlade Nordisk Film Games på ordentligt i bolaget och gick totalt in med 260 miljoner kronor när man köpte aktier av befintliga ägare. Därmed äger Nordisk Film Games 40 procent av hästspelsbolaget.

Omsättningen för Star Stable ökade med nästan 30 procent under förra året till 208 miljoner kronor. De omkring 1,25 miljoner månatliga aktiva spelare som bolaget har genererade också en rekordvinst om 14,4 miljoner kronor efter skatt. Det kan jämföras med ett minusresultat på 3,5 miljoner kronor under 2017.

Den tredje svenska studion i Nordisk Film Games portfölj, Avalanche Studios, köptes upp under våren 2017. Spelbolaget har flera delar och står bakom titlar som ”Just Cause”, ”Mad Max” och jaktspelet ”The Hunter”.

Avalanche redovisar inga egna siffror eftersom Nordisk Film Games, och Egmont, äger hela bolaget. Men för Di Digital avslöjar Mikkel Weider att intäkterna för Avalanche landade på 530 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2017 och 2018, vinsten blev 132 miljoner kronor.

”Avalanche som bolag är jätteintressant. De är fortfarande independent och de ska inte bara vara en underavdelning hos oss. De kan göra spel i världsklass. Vi har till exempelvis externa spelprofiler i styrelsen så det är inte bara ägarna som sitter i styrelsen. Det ger dem frihet att göra de spel som de vill”, säger Mikkel Weider.

Om de svenska studiorna bringar en hel del glädje till mediekoncernen, har speldjävulen tagit sitt grepp om de danska studiorna i Nordisk Film Games portfölj. 

Två av de tre bolagen gick under förra året med förlust varav det ena, Reto-Moto, visade blodröda siffror. Omsättningen landade på motsvarande 22 miljoner svenska kronor.

Förlusterna hamnade på 25,7 miljoner svenska kronor, visar studions danska årsredovisning.

Det är ett rejält tapp jämfört med 2017 då bolaget omsatte nästan 30 miljoner svenska kronor och redovisade ett minusresultat på 10,8 miljoner svenska kronor.

Reto-Moto har fått säga upp delar av personalen, 20 av 38 anställda är nu kvar i bolaget, och har under 2019 tagit in 4,5 miljoner svenska kronor, för att kunna fortsätta verksamheten. 

En anledning till de dystra siffrorna är att bolaget legat efter med teknikinvesteringarna och uppdateringarna har tagit längre tid än man räknat med, berättar Mikkel Weider. 

”Det är en bra tid att vara innehållsleverantör till de stora plattformarna som ju kämpar om konsumenternas pengar. Så det är en bra tidpunkt att vara spelutvecklare och bolaget är i samtal med olika partners”, säger han.

Även spelstudion Multiverse/Kogama har haft ett tungt år bakom sig. 

Omsättningen krympte från 4,8 miljoner svenska kronor 2017 till 3,3 miljoner svenska kronor förra året. Förlusterna växte från 2,4 miljoner svenska kronor 2017 till 7,4 miljoner svenska kronor 2018.

Det tredje danska bolaget, Flashbulb, går till skillnad från sina landsmän med plus, om än blygsamt. Bolagets omsättning landade på 10,7 miljoner svenska kronor förra året, en ökning från 1,8 miljoner svenska kronor jämfört med året dessförinnan.

Resultatet landade under förra året på nästan 400.000 svenska kronor, under 2017 hade bolaget röda siffror på 5,5 miljoner svenska kronor. Trots bolagets svarta siffror under 2018 framhäver Flashbulb att årets försäljning av en av titlarna varit långt under förväntningarna.

Nordisk Film Games har varit igång som spelinvesterare i tre år, vid starten gjorde man investeringar i lite mindre bolag men har under åren gått mot större bolag. Star Stable-investeringarna och Avalanche-affären är sådana exempel. 

För Di Digital berättar Mikkel Weider att Nordisk Film Games även i framtiden kommer att rikta in sig mot större bolag, redan i år kan investeringar i nya bolag göras.

”Vi saknar lite balans, vi skulle gärna ha lite fler större bolag i portföljen. Nordiska bolag är vår hemmaplan men vi kan också tänka oss investeringar utanför Norden. Vi vill samtidigt vara nära bolagen och vara en aktiv ägare som är med på styrelsemöten i stället för att sitta i telekonferenser. Vi hjälper gärna bolagen så mycket vi kan.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies