Det svenska spelbolaget Paradox Interactives AB (NTL) storägare Spiltan, Peter Lindell och Håkan Sjunnesson säljer mellan 8,4 miljoner aktier till 10,4 miljoner aktier i bolaget. Det motsvarar 8 till 10 procent av kapitalet i Paradox. Priset kommer avgöras av ett så kallat accelererat "bookbuilding"-förfarande.
Läs mer: Storägare säljer Paradox-aktier
Paradox Interactive börsnoterades i maj förra året. 22 februari stängde aktien på 59,50 kronor. Sedan årsskiftet har aktien gått upp knappt 10 procent.
Spiltan Investments (NTL) har sålt 5,7 procent av aktierna i spelbolaget. Efter försäljningen äger man 24,8 procent av aktierna.
Investmentbolagets vd Per H Börjesson berättar för Di Digital att skälet till försäljningen är att Spiltan vill ha möjlighet att göra andra investeringar.
"Vi är extremt långsiktiga och vill göra liknande resor som den vi har gjort med Paradox. Vi tänker ta positioner i både onoterade och noterade bolag.”
Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag
Innan försäljningen utgjorde Paradox 70 procent av Spiltans portfölj.
"Det är extremt för ett investmentbolag."
Efter försäljningen kommer spelbolaget att utgöra ungefär 57 procent av Spiltans portfölj enligt Per H Börjesson. Han betonar att Spiltan kommer fortsätta vara en långsiktig ägare i Paradox.
Han anger att ytterligare ett skäl till försäljningen är att öka mängden tillgängliga aktier. Den så kallade 'free float'.
”Den har varit 25 procent men likviditeten i aktien har varit mindre bra då ledning, styrelse, Robur Fonder och kinesiska Tencent har haft stora andelar. Nu får vi ut 8 procent till och det gynnar alla aktieägare. En fond går inte in i en aktie med dålig likviditet.”
Sa du inte i samband med börsnoteringen för ungefär ett år sedan att du helst inte vill sälja några aktier i Paradox alls?
”Jag sa att det blir årets sämsta affär, och det kan det här också bli. Jag får jätteofta frågan hur vi kan ha så stort innehav i en aktie. Man får hålla med dem som säger att det är för mycket att 70 procent av portföljen består av ett bolag.”
Enligt Per H Börjesson har Spiltan inget särskilt branschfokus.
”Men när man ser på Paradox och deras utveckling blir man lockad att gå in i it-företag i expansionsfaser. Men problemet med internetföretag är att de har blivit dyrare och dyrare.”