Hoppa till innehållet

Storsäljer i Paradox: "Kan bli årets sämsta affär"

Paradox storägare Spiltan säljer en större post. Det som lockar investmentbolaget är nya, Paradox-liknande, investeringar. 

Spiltans vd Per H Börjesson.
Spiltans vd Per H Börjesson.Bild: Spiltan

Det svenska spelbolaget Paradox Interactives AB (NTL) storägare Spiltan, Peter Lindell och Håkan Sjunnesson säljer mellan 8,4 miljoner aktier till 10,4 miljoner aktier i bolaget. Det motsvarar 8 till 10 procent av kapitalet i Paradox. Priset kommer avgöras av ett så kallat accelererat "bookbuilding"-förfarande.

Läs mer: Storägare säljer Paradox-aktier

Paradox Interactive börsnoterades i maj förra året. 22 februari stängde aktien på 59,50 kronor. Sedan årsskiftet har aktien gått upp knappt 10 procent.

Spiltan Investments (NTL) har sålt 5,7 procent av aktierna i spelbolaget. Efter försäljningen äger man 24,8 procent av aktierna.

Investmentbolagets vd Per H Börjesson berättar för Di Digital att skälet till försäljningen är att Spiltan vill ha möjlighet att göra andra investeringar.

"Vi är extremt långsiktiga och vill göra liknande resor som den vi har gjort med Paradox. Vi tänker ta positioner i både onoterade och noterade bolag.”

Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag

Innan försäljningen utgjorde Paradox 70 procent av Spiltans portfölj.

"Det är extremt för ett investmentbolag."

 Efter försäljningen kommer spelbolaget att utgöra ungefär 57 procent av Spiltans portfölj enligt Per H Börjesson. Han betonar att Spiltan kommer fortsätta vara en långsiktig ägare i Paradox.

Han anger att ytterligare ett skäl till försäljningen är att öka mängden tillgängliga aktier. Den så kallade 'free float'.

”Den har varit 25 procent men likviditeten i aktien har varit mindre bra då ledning, styrelse, Robur Fonder och kinesiska Tencent har haft stora andelar. Nu får vi ut 8 procent till och det gynnar alla aktieägare. En fond går inte in i en aktie med dålig likviditet.” 

Sa du inte i samband med börsnoteringen för ungefär ett år sedan att du helst inte vill sälja några aktier i Paradox alls?
”Jag sa att det blir årets sämsta affär, och det kan det här också bli. Jag får jätteofta frågan hur vi kan ha så stort innehav i en aktie. Man får hålla med dem som säger att det är för mycket att 70 procent av portföljen består av ett bolag.”

Enligt Per H Börjesson har Spiltan inget särskilt branschfokus.

”Men när man ser på Paradox och deras utveckling blir man lockad att gå in i it-företag i expansionsfaser. Men problemet med internetföretag är att de har blivit dyrare och dyrare.”

Läs även: Han ska ta Paradox "hardcore"-spel till mobilen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera