Annons
Bookbeats vd Niclas Sandin.

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Ann Grevelius. Foto: Evelina Carborn

”Ingen bank tycker att robotrådgivare är en bra idé”

Forza Footballs vd Patrik Arnesson, dess stjärnprogrammerare Aleksei Magusev och Tobias Öd, känd från Tayyab Shabab-fallet, som driver ärendet i Migrationsdomstolen.

Forza Football tar strid – överklagar Migrationsverkets beslut om utvisad ”topprogrammerare”

Uber tvingas lämna London

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Bookbeats vd Niclas Sandin.
Bookbeats vd Niclas Sandin.
Med Bookbeat vill Bonnier få fäste på ljud- och e-boksmarknaden där snabbväxande aktörer som Storytel har ett försprång. Bookbeats bokslut skvallrar om en hårdsatsning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förra året gick ett sus genom bokvärlden när nyheten kom att det snabbväxande digitala bokbolaget Storytel köpte det anrika förlaget Norstedts.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Mediejätten Bonnier tog upp kampen mot bolag som Storytel och Nextory med sin ljud- och e-bokssatsning Bookbeat som lanserades i början på förra året.

Läs även: Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Nu har Bookbeats bokslut för 2016 offentliggjorts, vilket boksajten Boktugg var först att rapportera om.

Bokslutet skvallrar om en hårt satsande Storytel-utmanare. Omsättningen uppgick till 24,3 miljoner kronor och förlusten hamnade på 61 miljoner kronor.

Bookbeats vd Niclas Sandin hävdar dock att den verkliga resultatpåverkan för Bonnier (som även äger Dagens Industri) snarare är närmare hälften av detta, eftersom stora inköp har gjorts från andra bolag i koncernen.

Bookbeat har inte gått ut med några siffror över antalet användare. Men för Boktugg uppger Niclas Sandin att man närmar sig 20 procent av marknaden i Sverige.

Storytel har på senare tid vuxit snabbt och hade andra kvartalet i år över 400 000 betalande kunder.

Läs även: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger

Under 2017 har Bookbeat fortsatt att marknadsföra sig aggressivt, till exempel genom reklaminslag i några av Sveriges största poddar. En av dem är Alex och Sigges podcast, som i fjol drog in drygt 1 miljon kronor varje månad, enligt Resumé.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post