Hoppa till innehållet

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Med Bookbeat vill Bonnier få fäste på ljud- och e-boksmarknaden där snabbväxande aktörer som Storytel har ett försprång. Bookbeats bokslut skvallrar om en hårdsatsning.

Bookbeats vd Niclas Sandin.
Bookbeats vd Niclas Sandin.

Förra året gick ett sus genom bokvärlden när nyheten kom att det snabbväxande digitala bokbolaget Storytel köpte det anrika förlaget Norstedts.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Mediejätten Bonnier tog upp kampen mot bolag som Storytel och Nextory med sin ljud- och e-bokssatsning Bookbeat som lanserades i början på förra året.

Läs även: Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Nu har Bookbeats bokslut för 2016 offentliggjorts, vilket boksajten Boktugg var först att rapportera om.

Bokslutet skvallrar om en hårt satsande Storytel-utmanare. Omsättningen uppgick till 24,3 miljoner kronor och förlusten hamnade på 61 miljoner kronor.

Bookbeats vd Niclas Sandin hävdar dock att den verkliga resultatpåverkan för Bonnier (som även äger Dagens Industri) snarare är närmare hälften av detta, eftersom stora inköp har gjorts från andra bolag i koncernen.

Bookbeat har inte gått ut med några siffror över antalet användare. Men för Boktugg uppger Niclas Sandin att man närmar sig 20 procent av marknaden i Sverige.

Storytel har på senare tid vuxit snabbt och hade andra kvartalet i år över 400 000 betalande kunder.

Läs även: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger

Under 2017 har Bookbeat fortsatt att marknadsföra sig aggressivt, till exempel genom reklaminslag i några av Sveriges största poddar. En av dem är Alex och Sigges podcast, som i fjol drog in drygt 1 miljon kronor varje månad, enligt Resumé.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera