Annons

Tvärstopp för Voi – mycket nära att bli av med kontrakt värt 400 miljoner

Voi Technologys nya elcykel skulle hyras ut genom Stockholms stads uthyrningssystem.
Voi Technologys nya elcykel skulle hyras ut genom Stockholms stads uthyrningssystem. Foto: Press / TT
Voi blir av med sitt monsterkontrakt om att leverera eldrivna hyrcyklar till Stockholms stad. En färsk dom i rätten slår fast att techbolagets anbud i upphandlingen var felaktigt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i mars i år som Voi Technology vann Stockholms stads upphandling av ett nytt hyrcykelsystem. Kontraktet är värt hela 400 miljoner kronor och löper över sju år. 

”Jag ska inte sticka under stol med att det här är en stor upphandling som vi är väldigt glada över att vinna, för det finns stora intäkter. Men vi ser framför allt på det här som ett sätt att lära oss mer om stora elcykelsystem”, sa Voi Technologys affärsutvecklingschef Carl Vernersson vid tillfället.

Enligt stadens beräkningar skulle bolaget sälja 45 000 abonnemang under denna sjuårsperiod, till en kostnad av 279 kronor för ett halvår eller 499 kronor för ett år. Sammanlagt skulle 7 500 elcyklar rullas ut av Voi tillsammans med ytterligare 500 lådcyklar.

Läs mer: Voi tar över – blir Stockholms stads nya hyrcyklar

Men det spanska bolaget Marfina, som konkurrerade med Voi i upphandlingen, har därefter överklagat Stockholms stads beslut.

Nu har förvaltningsrätten i Stockholm beslutat att bifalla Marfinas överklagan.

Det innebär att Vois anbud, som lämnades i samarbete med det norska bolaget UIP Holding, helt och hållet ska diskvalificeras från upphandlingen.

”Förvaltningsrätten anser att upphandlingen av elcyklar ska rättas”, säger rådmannen Mats Mossfeldt i en kommentar.

Felen som har begåtts i upphandlingen handlar om att Voi på två punkter inte följt de obligatoriska krav på ”teknisk och yrkesmässig kapacitet” som Stockholms stad självt satt upp.

I sitt anbud angav Voi och UIP ett lånecykelsystem i Oslo som referensuppdrag. Men förvaltningsrätten anser att det inte bör räknas med, eftersom uppdraget utfördes av dotterbolaget UIP Oslo Bysykkel med ett annat organisationsnummer.

Det andra felet som förvaltningsrätten pekar på är att VOI och UIP lämnat in delar av sitt anbud på ett annat språk än svenska, i det här fallet engelska och norska.

Förvaltningsrättens beslut kan överklagas av Voi till kammarätten, den högre instansen, senast den 18 november 2019.

”Detta är naturligtvis mycket tråkigt då utfallet av detta gör att Stockholmarnas cykelsystem återigen försenas. Vi har fortsatt alla möjligheter att vinna detta och det är inte klart förrän det är klart”, skriver Carl Vernersson på Voi i ett mejl till Di Digital.

I rätten har Stockholms stad stått på Vois sida, visar handlingar, och kommunen menar att upphandlingen gått rätt till på samtliga punkter.

Men om domen står sig måste Stockholms stad nu beakta konkurrenten Marfinas anbud. Deras erbjudande bestod av att rulla ut färre elcyklar än Voi, 5 150 stycken, men till ett betydligt lägre pris om 99 kronor för ett halvår.

I det fall spanska Marfina i slutänden vinner upphandlingen kan även ett sådant beslut överklagas till rätten.

”Voi och UIP har i målet hos förvaltningsrätten aviserat att vi ser brister i Marfinas anbud som gör att deras anbud inte heller kan antas”, skriver Carl Vernersson på Voi i ett mejl.

Stockholms stad hade tidigare ett avtal med reklamföretaget Clear Channel, som stod för hyrcyklarna under varumärket ”City Bikes”. Men samarbetet, som inleddes redan 2006, avslutades i oktober 2018 och 3 000 cyklar drogs då tillbaka från gatorna.

Nu ser det alltså ut som att det kommer dröja ytterligare tid innan kommunen får en ny leverantör på plats.

Voi delägs av det börsnoterade investmentbolaget Vostok New Ventures.

Läs mer: Storägaren Vostok bekräftar – Voi på väg att stänga miljardrunda

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer