Annons

Största technoteringen i Norden – aktien rusar i öppningen

Odd Sverre Østlie är vd på videokonferensbolaget Pexip som noterades på Oslobörsen på torsdagen.
Odd Sverre Østlie är vd på videokonferensbolaget Pexip som noterades på Oslobörsen på torsdagen.
Aktien i den norska videokonferensutmanaren Pexip premiärhandlades under torsdagsmorgonen på Oslobörsen. Efter en kvart var aktien upp dryga 40 procent.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Pexips teckningskurs på 63 norska kronor (cirka 61 svenska kronor) värderade bolaget till 6,3 miljarder nok inför noteringen.

En knapp timme efter Oslobörsens öppning handlades aktien för 94 kronor (följ utvecklingen här).

”Att marknadsvärdet ökat med över 3 miljarder norska kronor på bara några minuter får definitivt betraktas som en succé”, säger Nordnets Frida Bratt.

Enligt henne hade tusentals kunder i Sverige och Norge har ansökt om aktier i det haussade bolaget. Alla fick tilldelning, minst minimiteckning. Erbjudandet blev övertecknat 20 gånger av privata och institutionella investerare.

Pexip har precis som många andra videokonferenstjänster sett en uppgång under coronakrisen. Under det första kvartalet i år ökade omsättningen på årsbasis med 50 procent, till totalt 567 miljoner svenska kronor.

Läs mer: Två miljoner nya kunder per dag – svenskar bygger Googles videosuccé 

”Vi vill göra videomöten bättre än verkliga möten”, sa bolagets vd Odd Sverre Østlie i en intervju med Di Digital nyligen, där han också förklarade målsättningen att anställa fler säljare för att kunna växa ännu mer internationellt.

Bland de största kunderna i dag finns amerikanska ”Veterans affairs”, VA – den enorma sjukvårdsmyndighet som hanterar pensionerad militär personal – där videofunktionen bland annat används för läkarbesök på distans.

Trots att Pexip som videotjänst betraktad inte är lika känd som konkurrenterna Zoom eller Google Meet har bolaget enligt egen utsago 15 procent av alla Fortune 500-bolag i USA på kundlistan, däribland Intel och Paypal.

”Sedan är ju knäckfrågan, och den finns ju i alla bolag vars verksamhet fått ett uppsving på grund av karantän och hemmajobbande, om tekniken kommer att vara lika efterfrågad efter coronakrisen? Min tro är dock att coronakrisen helt enkelt förstärker de trender vi såg före krisen”, säger Frida Bratt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer