Hoppa till innehållet

Stort intresse för Lunda-Tesla – får råd av Koenigsegg

Lundabaserade elbilsföretaget Uniti har fått in intresseanmälningar motsvarande en halv miljard kronor för sin tvåsitsiga modell One. Målet är nu att få ut bilarna till kunder i slutet av 2019, bland annat med hjälp av nytt kapital och nya partners.

Unitis elbil One.
Unitis elbil One.Foto: Pressfoto.

Unititis första körbara ebilsprototyp stod klar i december förra året. Genom en aggressiv marknadsföringskampanj, i samarbete med Mediamarkt, verkar det nu som att man nått ut till möjliga kunder. Runt 3000 har anmält sitt intresse via bolaget hemsida.

”Vi har varit ute med prototypen i Mediamarkts butiker. Vi ställde upp oss bredvid Apples produkter och fick kommentarer om att det här är bilen Apple aldrig byggde, det var riktigt kul”, säger Unitis marknadschef Robin Eriksson.

Under marknadsföringskampanjen jobbade bolaget med att utforma, designa och vidareutveckla teknologin i bilen. Via hemsidan kan de som är sugna på bilen, som kommer kosta runt 150 000, anmäla intresse genom en deposition på 1400 kronor. Hittills har man fått in intresseanmälningar för motsvarande en halv miljard kronor beräknat på riktpriset. 

Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor 

Enligt Robin Eriksson är Uniti One en andrabil för familjer, där den ena partnern pendlar. Enligt specifikationen ska bilens batterier kunna ta förare och en passagerare mellan 15 och 30 mil på en laddning. Företaget menar också att bilens ringa storlek gör att den passar mycket väl i stadsmiljö.

”Bilen är anpassad till storstäderna eftersom den är liten, smidig och energisnål. Det gör den extremt miljövänlig. Dessutom jobbar vi med Eon där de erbjuder fem års gratis laddning och det är med el som är baserad på solenergi, det är vi väldigt glada över”, säger Robin Eriksson.

Inte sällan görs liknelser (så även i rubriken till denna artikel) till amerikanska Tesla. Men en stor skillnad, förutom de uppenbara, kommer vara att Uniti inte producerar sina bilar själv. Därmed hoppas man slippa de omskrivna problem som Tesla dras med i produktionen av deras Model 3. 

Därför förhandlar man just nu med aktörer som kan plocka ihop bilarna. Men vilka företag det handlar om vill inte Robin Eriksson gå in på. Uniti å sin sida ska stå för utveckling och tester.

”Vi går ihop med partners som har erfarenhet och har gjort det tidigare och är bättre än oss på produktion. Vi har diskussioner med intressanta partners både i Europa och världen som kan erbjuda det vi vill ha”, säger han.

Utmaningarna är dock många. Flera av de stora biltillverkarna satsar just nu mycket pengar och resurser på att utveckla elbilar, så hur ska lilla Uniti konkurrera?

”Vi ser vår bil som ett komplement till de större bilarna i och med att den kommer vara en andrabil för många kunder. En tvåsitsig mindre bil är lättare att slå sig in på marknaden med”, säger Robin Eriksson.

Till hjälp har man bland annat tagit Christian von Koenigsegg, grundaren av svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg, som bollplank.

”Man kan ju inte undgå att vara imponerad över vad Christian gjort. Vi är också glada över att han är imponerad över det vi gjort. Vi har haft möten med honom där han berättat om hur de arbetat med att bland annat effektivisera kostsamma tester och vi har ett utbyte av idéer”, säger Robin Eriksson.

Sedan tidigare har bolaget tagit in drygt 35 miljoner i finansiering och en ny runda pågår just nu. Det ambitiösa målet är att få ut en färdig bil till kunder som ska rulla på vägarna vid slutet av 2019. 

”Vi ska komma överens med partners och ta fram prototypen för massproducering som ska gå igenom alla säkerhetskrav. När vi fått fram den och fått den godkänd så börjar produktionen”, säger Robin Eriksson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera