Hoppa till innehållet

Stort intresse för Lunda-Tesla – får råd av Koenigsegg

Lundabaserade elbilsföretaget Uniti har fått in intresseanmälningar motsvarande en halv miljard kronor för sin tvåsitsiga modell One. Målet är nu att få ut bilarna till kunder i slutet av 2019, bland annat med hjälp av nytt kapital och nya partners.

Unitis elbil One.
Unitis elbil One.Foto: Pressfoto.

Unititis första körbara ebilsprototyp stod klar i december förra året. Genom en aggressiv marknadsföringskampanj, i samarbete med Mediamarkt, verkar det nu som att man nått ut till möjliga kunder. Runt 3000 har anmält sitt intresse via bolaget hemsida.

”Vi har varit ute med prototypen i Mediamarkts butiker. Vi ställde upp oss bredvid Apples produkter och fick kommentarer om att det här är bilen Apple aldrig byggde, det var riktigt kul”, säger Unitis marknadschef Robin Eriksson.

Under marknadsföringskampanjen jobbade bolaget med att utforma, designa och vidareutveckla teknologin i bilen. Via hemsidan kan de som är sugna på bilen, som kommer kosta runt 150 000, anmäla intresse genom en deposition på 1400 kronor. Hittills har man fått in intresseanmälningar för motsvarande en halv miljard kronor beräknat på riktpriset. 

Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor 

Enligt Robin Eriksson är Uniti One en andrabil för familjer, där den ena partnern pendlar. Enligt specifikationen ska bilens batterier kunna ta förare och en passagerare mellan 15 och 30 mil på en laddning. Företaget menar också att bilens ringa storlek gör att den passar mycket väl i stadsmiljö.

”Bilen är anpassad till storstäderna eftersom den är liten, smidig och energisnål. Det gör den extremt miljövänlig. Dessutom jobbar vi med Eon där de erbjuder fem års gratis laddning och det är med el som är baserad på solenergi, det är vi väldigt glada över”, säger Robin Eriksson.

Inte sällan görs liknelser (så även i rubriken till denna artikel) till amerikanska Tesla. Men en stor skillnad, förutom de uppenbara, kommer vara att Uniti inte producerar sina bilar själv. Därmed hoppas man slippa de omskrivna problem som Tesla dras med i produktionen av deras Model 3. 

Därför förhandlar man just nu med aktörer som kan plocka ihop bilarna. Men vilka företag det handlar om vill inte Robin Eriksson gå in på. Uniti å sin sida ska stå för utveckling och tester.

”Vi går ihop med partners som har erfarenhet och har gjort det tidigare och är bättre än oss på produktion. Vi har diskussioner med intressanta partners både i Europa och världen som kan erbjuda det vi vill ha”, säger han.

Utmaningarna är dock många. Flera av de stora biltillverkarna satsar just nu mycket pengar och resurser på att utveckla elbilar, så hur ska lilla Uniti konkurrera?

”Vi ser vår bil som ett komplement till de större bilarna i och med att den kommer vara en andrabil för många kunder. En tvåsitsig mindre bil är lättare att slå sig in på marknaden med”, säger Robin Eriksson.

Till hjälp har man bland annat tagit Christian von Koenigsegg, grundaren av svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg, som bollplank.

”Man kan ju inte undgå att vara imponerad över vad Christian gjort. Vi är också glada över att han är imponerad över det vi gjort. Vi har haft möten med honom där han berättat om hur de arbetat med att bland annat effektivisera kostsamma tester och vi har ett utbyte av idéer”, säger Robin Eriksson.

Sedan tidigare har bolaget tagit in drygt 35 miljoner i finansiering och en ny runda pågår just nu. Det ambitiösa målet är att få ut en färdig bil till kunder som ska rulla på vägarna vid slutet av 2019. 

”Vi ska komma överens med partners och ta fram prototypen för massproducering som ska gå igenom alla säkerhetskrav. När vi fått fram den och fått den godkänd så börjar produktionen”, säger Robin Eriksson.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera