Unititis första körbara ebilsprototyp stod klar i december förra året. Genom en aggressiv marknadsföringskampanj, i samarbete med Mediamarkt, verkar det nu som att man nått ut till möjliga kunder. Runt 3000 har anmält sitt intresse via bolaget hemsida.
”Vi har varit ute med prototypen i Mediamarkts butiker. Vi ställde upp oss bredvid Apples produkter och fick kommentarer om att det här är bilen Apple aldrig byggde, det var riktigt kul”, säger Unitis marknadschef Robin Eriksson.
Under marknadsföringskampanjen jobbade bolaget med att utforma, designa och vidareutveckla teknologin i bilen. Via hemsidan kan de som är sugna på bilen, som kommer kosta runt 150 000, anmäla intresse genom en deposition på 1400 kronor. Hittills har man fått in intresseanmälningar för motsvarande en halv miljard kronor beräknat på riktpriset.
Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor
Enligt Robin Eriksson är Uniti One en andrabil för familjer, där den ena partnern pendlar. Enligt specifikationen ska bilens batterier kunna ta förare och en passagerare mellan 15 och 30 mil på en laddning. Företaget menar också att bilens ringa storlek gör att den passar mycket väl i stadsmiljö.
”Bilen är anpassad till storstäderna eftersom den är liten, smidig och energisnål. Det gör den extremt miljövänlig. Dessutom jobbar vi med Eon där de erbjuder fem års gratis laddning och det är med el som är baserad på solenergi, det är vi väldigt glada över”, säger Robin Eriksson.
Inte sällan görs liknelser (så även i rubriken till denna artikel) till amerikanska Tesla. Men en stor skillnad, förutom de uppenbara, kommer vara att Uniti inte producerar sina bilar själv. Därmed hoppas man slippa de omskrivna problem som Tesla dras med i produktionen av deras Model 3.
Därför förhandlar man just nu med aktörer som kan plocka ihop bilarna. Men vilka företag det handlar om vill inte Robin Eriksson gå in på. Uniti å sin sida ska stå för utveckling och tester.
”Vi går ihop med partners som har erfarenhet och har gjort det tidigare och är bättre än oss på produktion. Vi har diskussioner med intressanta partners både i Europa och världen som kan erbjuda det vi vill ha”, säger han.
Utmaningarna är dock många. Flera av de stora biltillverkarna satsar just nu mycket pengar och resurser på att utveckla elbilar, så hur ska lilla Uniti konkurrera?
”Vi ser vår bil som ett komplement till de större bilarna i och med att den kommer vara en andrabil för många kunder. En tvåsitsig mindre bil är lättare att slå sig in på marknaden med”, säger Robin Eriksson.
Till hjälp har man bland annat tagit Christian von Koenigsegg, grundaren av svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg, som bollplank.
”Man kan ju inte undgå att vara imponerad över vad Christian gjort. Vi är också glada över att han är imponerad över det vi gjort. Vi har haft möten med honom där han berättat om hur de arbetat med att bland annat effektivisera kostsamma tester och vi har ett utbyte av idéer”, säger Robin Eriksson.
Sedan tidigare har bolaget tagit in drygt 35 miljoner i finansiering och en ny runda pågår just nu. Det ambitiösa målet är att få ut en färdig bil till kunder som ska rulla på vägarna vid slutet av 2019.
”Vi ska komma överens med partners och ta fram prototypen för massproducering som ska gå igenom alla säkerhetskrav. När vi fått fram den och fått den godkänd så börjar produktionen”, säger Robin Eriksson.