Hoppa till innehållet

Stort söktryck hos småföretag efter statliga lån: ”Vi ser en fördubbling”

Statliga Almi Företagspartners lånefond ökar från 6 till 9 miljarder när regeringen går ut med ett nytt krispaket. Behovet är enormt – men långt i från alla små- och medelstora företag kan räkna med stöd. ”Man måste klara av denna period och ha en framtid efter”, säger Lars Mårdbrant på Almi.

Lars Mårdbrant är kommunikationsdirektör på Almi, som nu får tre miljarder extra att låna ut till småföretag av finansminister Magdalena Andersson (S).
Lars Mårdbrant är kommunikationsdirektör på Almi, som nu får tre miljarder extra att låna ut till småföretag av finansminister Magdalena Andersson (S).Foto: Press/TT.

Enligt Lars Mårdbrant lånade Almi Företagspartner ut cirka 2 miljarder kronor till 3 300 företag under 2019. Många av dem var startupbolag i tekniksektorn, men Almi lånar ut pengar till små och medelstora bolag i alla branscher. 

Ofta handlar de om bolag med lite högre risk än snittet. 

”Normalt tar vi ut en ränta som är något högre än den som bankerna tar ut för sina företagslån”, förklarar Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör på Almi.

Nu, när Corona-krisen blommar ut, får allt fler bolag stora likviditetsproblem.

Almi har uppmärksammat regeringen på utmaningen, som på fredagen svarade med att skjuta till 3 miljarder kronor i sitt nya krispaket. Det innebär att Almi Företagspartners lånefond har ökat från 6 till 9 miljarder kronor. 

”Detta ökar möjligheterna betydligt för alla företag som får problem till följd av Corona-krisen. Almi Företagspartner är ju ofta sista möjligheten för företag som inte hittar finansiering någon annanstans”, säger Lars Mårdbrant.

Samtidigt medger han att behovet är stort. 

”Vi ser redan en fördubbling av antalet bolag som vänder sig till oss. Många har likviditetsproblem och vill överbrygga denna period. Om detta håller i sig skulle inte vår lånefond räcka till utan förstärkning”, säger han. 

Samtidigt har Almi fått extra resurser för att organisationsmässigt kunna möta det snabbt ökande antalet företag som vänder sig till dem. Almi erbjuder lån, men även affärsutveckling, och har 40 kontor över hela landet.

”Pengarna vigs inte till någon särskild kategori. Både befintliga bolag och nystartade bolag kan söka de här lånen”, säger Lars Mårdbrant.

Hur väljer ni vilka bolag som ska få låna?

”Vi bedömer ett företags framtida potential. Man måste klara av denna period och ha en framtid efter det. Så är det oberoende av bransch.”

Kommer de få låna till lägre ränta?

”Det får vi se.”

Vid sidan av Almi Företagspartner bedriver Almi även investeringsverksamheten Almi Invest, som går in med kapital mot aktier i bolagen. Även här agerar man brett.

Många av våra portföljbolag har sett sina processer stanna av hos andra investerare.

Enligt Lars Mårdbrant investerade Almi Invest cirka 250 miljoner konor i drygt 140 bolag 2019. Av dessa var 46 nya investeringar, medan 95 var följdinvesteringar i bolag man redan satsat på tidigare. 

Även för Almi Invest är trycket enormt. 

”Många av våra portföljbolag har sett sina processer stanna av hos andra investerare. Behovet är stort och vi har framfört det till Näringsdepartementet”, säger Lars Mårdbrant.

Har ni bett Näringsdepartementet om mer pengar även för Almi Invest?

”Vi ber inte om mer pengar, men vi beskriver läget.”

Läs mer: Mårder hyllar nya krispaketet – men varnar för ”andra vågen”

ANNONS: Fakturino hjälper små och medelstora företag att växa – jämför över 30 banker och ta ett företagslån som passar ditt företag (Extern länk)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera