Hoppa till innehållet

Storytel faller på rapport

Ljudboksspecialisten Storytel tillväxt landade på 30 procent under det tredje kvartalet 2017 jämfört med det tredje kvartalet 2016. Samtidigt gjorde bolaget en förlust på drygt 23 miljoner kronor. Rapporten fick ett svalt mottagande och aktien backar med omkring 5 procent på onsdagsmorgonen. 

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.Foto: Oskar Omne

Storytel fortsätter växa. Under det tredje kvartalet landade nettoomsättningen på 309 Mkr vilket var en ökning på 30 procent jämfört med samma kvartal 2016. 

Streamingintäkterna uppgick till 197,9 Mkr vilket kan jämföras med 135,7 Mkr under samma kvartal i fjol. För det fjärde kvartalet spår Storytel att stremingintäkterna landar på 208 Mkr. 

”Prognosen för det fjärde kvartalet 2017 ser bra ut med god tillväxt på samtliga marknader. I Sverige når vi närmare 300 tusen abonnenter och totalt sett över 530 tusen abonnenter, motsvarande ca 210 Mkr i streamingintäkter, i det fjärde kvartalet 2017. Totala intäkter för streaming beräknas därigenom bli cirka 730 Mkr för helåret 2017, en ökning med 47 procent jämfört med helåret 2016”, skriver Jonas Telander, vd och grundare av Storytel, i rapporten. 

Läs mer: Storytel överträffar sina egna prognoser

Resultatet efter skatt landade på minus 23,2 Mkr vilket kan jämföras med en vinst på 6 Mkr under samma kvartal 2016.

”Det vikande resultatet mot det tredje kvartalet 2016 är främst hänförligt till en högre investeringstakt i marknadsföring där Storytel nu finns  i åtta länder och där marknadsföringskostnader relativt omsättning normalt sett är betydligt högre de första åren", skriver Storytel i rapporten. 

Som tidigare redovisat ökade antalet pabonnenter till i snitt 503 900 under det tredje  kvartalet. 

Storytel-aktien backar med omkring 5 procent i onsdagens inledande handel. Sedan årsskiftet är aktien upp omkring 50 procent. Följ kursutvecklingen på Di.se. 

Läs mer: Storytel räknar med snabb tillväxt

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera