Hoppa till innehållet

Storytel fortsätter öka: ”Bra momentum”

Ljudboksspecialisten Storytel landade i linje med bolagets prognos för första kvartalet.

Jonas Tellander, vd Storytel.
Jonas Tellander, vd Storytel.Foto: Oskar Omne

Storytel STORY B -0,85%Dagens utveckling hade 834 300 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2019 vilket är en ökning med 65 600 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2018 och, med knapp marginal, i linje med den prognos om 835 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats.

Streamingintäkterna för första kvartalet 2019 kom in på 296 miljoner kronor, jämfört med 297 miljoner som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgår därmed till 39 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2019 i Sverige uppgick till 363 200 abonnenter, motsvarande 1 200 betalande abonnenter över prognos. Storytels familjeabonnemang har gått över förväntan vilket lett till fler abonnenter än prognos men en lägre ARPU. Streamingintäkterna i Sverige kom in på 136,9 miljoner kronor jämfört med prognos 138 miljoner kronor.

"Vi har sett en stark tillströmning av kunder i Sverige under kvartalet och vårt nya familjeabonnemang har mottagits väl. Vi är väldigt måna om att ständigt utveckla användarupplevelsen och just nu har vi ett väldigt bra momentum i hela organisationen för att sätta ännu mer fokus på det", säger Storytels vd Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter i utlandet under första kvartalet 2019 uppgick till 471 100  abonnenter, en ökning om 47 600 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2018 och knappt lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 473 000 abonnenter. 

I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 159,1 miljoner kronor under första kvartalet 2019, i linje med prognos.

För drygt en vecka sedan lanserades Storytel i sitt 16:e land: Singapore. Som tidigare meddelat väntar även etableringar i Tyskland och Brasilien under 2019.

"Vi ser en fantastisk ökning med nästan 50 000 kunder i utlandet och vi fortsätter att öka tillströmningen till tjänsten kvartal för kvartal. Nästa milstolpe är att nå en miljon betalande abonnenter och där är våra internationella marknader nyckeln", säger Jonas Tellander.

(Finwire / Di Digital)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera