Hoppa till innehållet

Storytel-grundaren: Sänkt moms gynnar författarna och förlagen

Storytels grundare Jonas Tellander jublar efter beskedet om att EU sänker momsen på digitala böcker. Det skapar förutsättningar för högre utbetalningar till förlag och författare, säger han, men däremot är det osäkert om det leder till billigare prenumerationsavgifter för konsumeter. 

Foto: Oskar Omne

Ljudboksspecialisterna Bookbeat, Nextory och Storytel får nya förutsättningar på marknaden. På tisdagen godkände EU:s finansministrar en reducerad momssats på strömmade och nedladdningsbara ljud- och e-böcker.

Det innebär att Sverige, och andra medlemsstater, kan ta ett beslut om att sänka momsen från nuvarande 25 till 6 procent. Det skulle i så fall vara i linje med momsen på fysiska böcker i Sverige.

”Vi har kämpat för det här i snart tio år. Slutligen kan den orättvisa situationen, med en straffskatt på digitala böcker, korrigeras. Det känns fantastiskt”, säger Storytels vd Jonas Tellander till Di Digital.

Enligt branschveteranen får den sänkta momsen flera positiva effekter.

”Det gör att utbetalningarna till förlag och författare ökar, vilket skapar en mycket bättre situation för deras ekonomi. Om fler kan leva på sitt skrivande kommer utbudet till konsumenterna att öka”, säger Jonas Tellander.

Efter beskedet lyfte Storytel på börsen med knappt 2,4 procent och aktien handlades för 129 kronor. (Följ kursen här.)

Läs mer: Storytels vd: Ingen fara att bokförläggarna rasar 

Storytel är marknadsledare inom digitala böcker och värderas till knappt 7,2 miljarder kronor. Bolaget har dock kritiserats av svenska bokförlag under de senaste veckorna. Missnöjet handlar om att Storytel betalar mer per bok till förlagsjätten Bonnier än till andra aktörer.

Jonas Tellander har dock tagit kritiken med ro. Han har pekat på att Storytel tiofaldigat sina utbetalningar till förlagen, från 35 till 350 Mkr, mellan 2013 och 2018. 

Den sänkta momsen skapar utrymme för högre ersättningar, enligt Storytels affärsmodell med intäktsdelning, understryker han.

”Allt annat lika så innebär ju den här momssänkningen att författarna får 19 procent mer för varje bok. Det är otroligt viktigt för att se till att de digitala formaten fortsätter växa”, säger Jonas Tellander. 

Han kan däremot inte garantera att den sänkta momsen leder till billigare prenumerationsavgifter för konsumenterna.

”Vi ska först invänta implementeringen av det här i Sverige. Sedan får vi se över våra erbjudanden och fundera på det”, säger Jonas Tellander.

Finansminister Magdalena Andersson (S) förväntar sig dock att den sänkta momsen kommer göra e-böcker billigare för konsumenter. Hon betonar dock att genomslaget av momssänkningar inte alltid sker fullt ut.

Magdalena Andersson hoppas att den sänkta momsen på digitala publikationer ska kunna införas så snart som möjligt – och att stödet i riksdagen är mycket starkt för frågan. Regeringsbildningen komplicerar dock läget.

Jonas Tellanders förhoppning är att momssänkningen ska kunna vinna laga kraft i Sverige senast före årsskiftet.

”Jag upplever att det är mer av en praktikalitet. Det borde gå att få in det i nästa års budget”, säger han.

Läs mer: Bonnierförläggaren: Storytels dominans minskar kraftigt 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera