Hoppa till innehållet

Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Ljudbokstjänsten Storytel köper det anrika förlaget Norstedts. Affären går loss på dryga 150 miljoner och ger Storytel tillgång en katalog av världskända författare. Storytels aktie rusar.

Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.
Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.Foto: Filip Erlind

Den svenska ljudbokstjänsten Storytels förvärvsjakt fortsätter. I fjol köpte bolaget förlaget Masolit Media där bland annat förlaget B Wahlströms ingår.

Nu köper Storytel även Norstedts – en av de verkliga jättarna i den svenska förlagsvärlden.

Det känns som en drömaffär.

”Det känns som en extremt rolig affär, en drömaffär. Att vi kan föra samman Storytels teknik och plattform med Sveriges bästa författtare gör att vi kan sprida dem ännu bättre”, säger Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.

Storytel betalar 152 miljoner kronor på skuldfri basis för Norstedts. Köpet finansieras främst av banklån.

Storytel, som är noterat på Aktietorget, hade vid 10:30 sett sin kurs stiga med 17 procent. (Följ kursen här.)

”Det känns som en rimlig och bra överenskommelse. Om man tittar på Norstedts utgivning av ljudböcker så är den ganska begränsad i dag. Det finns goda möjligheter för oss att göra ljudböcker av deras katalog och nyheter och det finns såklart en bra ekonomi i det”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Norstedts ägare KF har försökt sälja förlaget i tre år eftersom man endast vill fokusera på kärnverksamheten Coop. Norstedts omsatte i fjol 435 Mkr och gjorde 37 Mkr i vinst. Utöver Norstedts förlag ingår också Rabén & Sjögren i gruppen som nu köps av Storytel.

2017 kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort.

Jonas Tellander räknar med att 2016 blir lite av ett mellanår för Norstedts men att 2017 kommer att bli ett starkt år.

”Då kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort. Annars är förlagsverksamhet lite som riskkapitalinvesteringar man vet inte riktigt vad som kommer att fungera på förhand”, säger han. 

Läs mer: ”Om ett par år är ljudboken större än pocket”

Tidigare i år köpte Storytel sin danska konkurrent Mofibo vilket gjort att man fått ett stort försprång framför Bonniers ljudbokskonkurrent Bookbeat. I och med förvärvet av Nordstedts får man nu också tillgång till en stor katalog av egna böcker, vilket varit Bookbeats konkurrensfördel.

”Norstedts är kända över hela världen. Det är förlaget som gett ut Stieg Larsson och Rabén & Sjögren är Astrid Lindgrens förlag. Det ger oss styrka också när vi ska gå in i nya länder”, säger Jonas Tellander.

Medräknat förvärvet av Norstedts Förlagsgrupp räknar Storytel med att omsätta runt 900 Mkr i år.

Mer om Storytel-affären i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/storytel-affarenochenhorningsbrist

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Läs även: 

Foto:

Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Foto:

Kommentar: "Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storföretag"


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera