Annons

”Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storbolag”

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital kunde i dag avslöja att ljudbokstjänsten Storytel köper förlagsgruppen Norstedts. Affären är varken särskilt stor eller förvånande. Ända sedan Storytel köpte förlaget Massolit i fjol har det varit tydligt att de varit på väg i Norstedts riktning.

Storytel är en plattform för distribution av ljudböcker och e-böcker. En slags böckernas motsvarighet till Netflix. Och Storytel har precis som Netflix insett att nyckeln till tillväxt och lönsamhet är att äga sitt eget innehåll.

Att man köper Norstedts är därmed ett helt logiskt steg i planen. Genom Norstedts får de Millenniumtrilogin och kommande uppföljare, liksom Astrid Lindgrens utgivning via Rabén & Sjögren.

Prislappen för förvärvet landade på 152 miljoner kronor. Högt eller lågt? Det beror helt på hur man räknar. Att döma av reaktionen på börsen (stiger drygt 10 procent) är det en bra affär för Storytel till ett rimligt pris.

Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag.

Men låt oss lämna industrilogiken för en stund. Det stora med affären är symbolvärdet. Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag. Det visar svart på vitt styrkan i att kontrollera den digitala distributionen. De startupbolag som äger den digitala distributionen kommer på sikt att också äga innehållsproducenterna. 

Läs mer: Därför vinner Storytel ljudboksmatchen

Om några år kan vi få se fler liknande affärer. Kanske köper Football Addicts Sportbladet, kanske köper Bloglovin’ tidningen Elle eller kanske köper Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall på att Storytel precis har köpt Norstedts och tänk en gång till.

Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering.

Storytels köp av Nordsteds ger också ett gott argument för att stora etablerade bolag bör samarbeta mer med startups. Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering i tv-programmet Draknästet. Norstedts hade då kunnat köpa hela Storytel för 10 miljoner kronor. Men liksom de flesta etablerade bolag oftast gör, så missade man chansen. Nu får man lära sig en svidande läxa.

För om man inte samarbetar med startups är risken att det slutar med att man blir uppköpt av dem. Låter det orimligt? Tänk en gång till.


Läs även: 

Foto:

 Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies