Hoppa till innehållet

Storytel ökar användarantalet med över 50 procent

Ljudboksbolaget Storytels streamingintäkter stiger som förväntat för första kvartalet. Även aktien har haft en bra utveckling. Samtidigt ökar antalet prenumeranter med 51 procent i jämförelse med ett år sedan. 

Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.
Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.Foto: Oskar Omne

Ljudboksspecialisten Storytel hade 577 900 betalande abonnenter i genomsnitt under det första kvartalet 2018. Det motsvarar en ökning med 51 procent jämfört med samma period 2017.

Prognosen var att antalet betalande abonnenter skulle öka till 572 000 i första kvartalet.

Totala streamingintäkter under kvartalet uppgick till cirka 222 miljoner kronor, en ökning med 43 procent jämfört med första kvartalet 2017. Det var 2 miljoner kronor mer än prognosen.

”2018 har börjat väldigt bra, där vi genom en fortsatt fin tillväxt i Sverige och i utlandet växer abonnentstocken mer än tre gånger så mycket som samma period föregående år”, konstaterar vd:n Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Det har även varit ett bra kvartal för Storytel på börsen. Bara den senaste veckan har aktien stigit med 12 procent. I den tidiga handeln på torsdagsmorgonen steg aktien med närmare 2 procent. Följ kursen här

Läs även: Storytel vänder till förlust

Han uppger vidare att tjänsten lanserats på Island under kvartalet och att man där fått en väldigt bra start som bidrar till tillväxten.

”Flera länder överträffar lagda prognoser och Holland särskilt sticker ut med en tillväxt på över 8 000 abonnenter under kvartalet”, fortsätter Jonas Tellander.

Under det första kvartalet stod utlandet för cirka 45 procent av streamingintäkterna. Det kan jämföras med cirka 38 procent för ett år sedan. 

Streamingintäkterna landade på 122 miljoner kronor vilket var i linje med prognos. I utlandet ökade antalet abonnenter med 95,1 procent och streamingintäkterna blev 100 miljoner kronor, jämfört med prognosen på 98 miljoner kronor.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera