Annons

Storytel överträffar intäktsprognos

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.
Storytel överträffar intäktsprognosen för tredje kvartalet 2018. Aktien steg i den inledande handeln.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Storytels streamingintäkter för tredje kvartalet uppgick till cirka 280 miljoner kronor, mot väntade 275,5 miljoner kronor. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Under tredje kvartalet ökade ljudboksspecialistens betalande prenumeranter med nära 100 000 till 720 900, vilket samtidigt var något under bolagets prognos på 725 000 prenumeranter. 

Streamingintäkterna ökade med 42,3 procent på årsbasis. Ökningen lyftes av högre genomsnittlig intäkt per användare och gynnsamma växelkurser.

Fem minuter efter börsens öppning hade aktien stigit med 3,2 procent till 129 kronor. Följ kursen här.

Genomsnittligt antal abonnenter under tredje kvartalet 2018 i Sverige uppgick till 336 200, motsvarande 2 800 abonnenter under prognos men ändå en kraftig ökning jämfört med andra kvartalet 2018, skriver bolaget. 

Läs mer: Storytel-grundaren: Sänkt moms gynnar författarna och förlagen 

I Sverige överträffades intäktsprognosen med 1 Mkr och streamingintäkterna uppgick till cirka 136 Mkr under tredje kvartalet 2018, skriver man. Storytel Sverige omsätter nu över en halv miljard kronor, rullande tolv månader.

”Efter ett EU-beslut i veckan förväntar vi oss en sänkt moms på tjänsten från 25 procent till 6 procent vilket skapar rätt förutsättningar för ett mer attraktivt erbjudande till kunderna. Vi kommer även lansera en familjelösning innan årsskiftet med en upplevelse för hela familjen”, säger vd Jonas Tellander.  

Genomsnittligt antal abonnenter i utlandet under tredje kvartalet 2018 uppgick till 384 700 abonnenter, något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats, men en ökning med cirka 78 200 betalande abonnenter jämfört med andra kvartalet 2018. I utlandet uppgick streamingintäkterna till cirka 144 Mkr under tredje kvartalet 2018, 3,5 Mkr högre än prognos. Förklaringen till denna ökning är valutakurseffekter samt en högre snittintäkt per användare (ARPU) drivet av en stark sommar i högt prissatta länder.

”Det är tydligt att vår internationella expansion är framgångsrik och blir en viktigare del av vår tillväxtresa”, säger vd Jonas Tellander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies