Annons

Så ska Storytel nå lönsamhet fortare – och gå in i ytterligare 20 länder

Jonas Tellander, vd och grundare Storytel.
Jonas Tellander, vd och grundare Storytel. Foto: Fotograf Åsa Liffner
Prognoser om stark tillväxt, intensifierad produktutveckling och en snabbare väg till lönsamhet på de olika marknaderna. Det fick börsraketen Storytel att stiga ytterligare under bolagets kapitalmarknadsdag under tisdagen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det var här vi växte upp som bolag”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander på scenen på biograf Sture i Stockholm.

Budskapet vid tisdagens kapitalmarknadsdag kretsar egentligen kring ljudboksbolagets prognoser för 2020 – som är ett konsolideringsår med fokus på bolagets befintliga tjugo länder. Det handlar också om den fortsatta snabba tillväxt man väntar sig under perioden 2021–2023, med lanseringar i ytterligare ett tjugotal länder.

Men vd:n passar även på att ge lite historik kring bolaget, komplett med bilder från starten 2005 då han gick runt på mässor med bolagets första namn, ”Bokilur” på tröjan. 

Även platsen för kapitalmarknadsdagen – biograf Sture – är noga utvald. Bolaget huserade längre upp i samma byggnad på Birger Jarlsgatan 41A mellan 2009-2015. 

Jag tror det är ett bra schackdrag att öka närvaron och påskynda lönsamheten i de marknader där man går in.

De hårda prognoserna skickats dessutom ut redan under måndagskvällen.

Storytel berättade då att man räknar med en abonnenttillväxt på 36 procent under 2020 och därmed nå 1,5 miljoner betalande kunder. Streamingintäkterna väntas samtidigt öka till mellan 1,9 och 2,0 miljarder kronor under året, motsvarande en intäktstillväxt på mellan 32 och 35 procent (se en mer fullständig lista i faktarutan).

”Vi ska pausa och trimma vår process 2020”, säger Jonas Tellander.

Siffrorna och strategin går hem hos analytikerna i publiken. Medan ledningsgruppen står på scen klättrar aktien med 4 procent till 168 kronor. Det innebär att Storytels aktie stigit med 75 procent det senaste året och företaget har nått ett börsvärde på närmare 9,4 miljarder kronor. Följ kursen här.

Vi gillar den position vi har i Norden där vi är en del av förlagsbranschen.

”Jag tror det är ett bra schackdrag att öka närvaron och påskynda lönsamheten i de marknader där man går in”, säger Richard Båge, på plats för att se showen.

Det var han som investerade en miljon kronor i bolaget när Jonas Tellander pitchade Storytel i tv-programmet Draknästet 2010. Investeringen gav en ”tresiffrig multipel” enligt honom själv.

I år ska Storytel fokusera på fortsatt lönsam tillväxt i Norden, där man redan äger förlag som svenska Norstedts. Vidare ska den negativa rörelsemarginalen, som backat sedan 2016, vända uppåt igen för hela organisationen. 

”Vi gillar den position vi har i Norden där vi är en del av förlagsbranschen. Det är en bra strategi för att optimera marknaden”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Kampen om ljudboksmarknaden i Sverige: En riktig rysare

Bråket med Bonnier under 2019, om hur man ska dela på intäkter, beskriver han som en lärorik dialog med ett lyckligt slut.

”Det är alltid turbulent när man introducerar en ny modell. Vi hade en bra dialog och löste en knut”, säger vd:n. 

Vi bygger ju en egen katalog, precis som Netflix.

De övriga medlemmarna i Storytels ledningsgrupp ägnar en stor del av förmiddagen åt att visa slides om hur Storytel ska få ned sina kostnader för innehåll och kundanskaffning. Och kring hur bolaget ska få användarna att känna sig mer engagerade.

Det kostar 169 kronor per månad att få full tillgång till Storytels bibliotek med över 325 000 titlar på 24 språk. Men bolaget märker att lojaliteten ökar om de lyckas få kunderna att teckna familjepaket,  eller - ännu bättre - köpa Storytels läsplatta och kombinera sitt lyssnade med e-boksläsande. 

Det är alltid turbulent när man introducerar en ny modell.

Den genomsnittliga användaren lyssnar redan 30 timmar i månaden. Men bolagets utvecklingschef Stefan Tegenfalk, med hela 115 medarbetare i sitt R&D-team, menar att produkten kan bli ännu mer engagerade. Det ska bland annat ske genom interaktiva tjänster som bilder användarna till varandra. 

Finanschefen Sofie Zettergren förklarade under sin dragning hur man under 2020 ska övergå till en ny redovisningsmodell när man skriver av sina investeringar i sina ljudserier Storytel Originals på 3-5 år. Detta för att lyfta fram värdet av bolagets egen katalog. Skiftet väntas förbättra den nominella rörelsemarginalen med 6 procentenheter under första året.  

”Vi bygger ju en egen katalog, precis som Netflix”, säger hon. 

Tillväxten för både ljudböcker och poddar ligger i dag på knappt 20 procent i Sverige, vilket är tre gångar högre än tillväxten för exempelvis streamad musik. Men några investeringar i poddbolag tycks inte vara aktuella, även om vd Jonas Tellander säger att han inte vill utesluta något. 

Han delar visserligen Spotiys vd Daniel Eks iakttagelse om att ljudböcker och podcasts liknar varandra alltmer inom genrer som ”true crime”. Men han ser ändå ljudböcker som en ”framåtlutad” upplevelse som kräver en aktiv användare, till skillnad från musik och podcasts som han menar är mer ”bakåtlutade”.

Storytels strategi är istället vara att gå in på underutvecklade marknader – utanför USA och Storbritannien – och satsa på att ta en ledande position på marknaden för e-böcker och ljudböcker där. 

Siffran 50 000 återkommer flera gånger när ledningsgruppen turas om att göra dragningar på scen. Det är när Storytel passerar detta antal prenumeranter som lönsamheten är inom räckhåll.

I år går man bara in på en till tre nya marknader. Men redan 2021 ska tillväxten ta fart igen med ett tjugotal lanseringar fram till 2023. Vilka länder det blir vill man inte uppge. Men Storytels kommersiella chef Ingrid Bojner ger en ledtråd genom att tala om stora språkgrupper. 

Storytel finns redan i Mexiko, och ser förmodligen Latinamerika som en naturlig plats för expansion. I Sverige har bolagets satsning på arabiska ljudböcker burit frukt, vilken kanske kan ses som en fingervisning på satsningar i Nordafrika och Mellanöstern. 

Det närmaste året handlar dock det mesta om att öka intäkter och sänka kostnader på befintliga marknader. Lyckas man övertyga marknaden är det bäddat för ytterligare en snabb expansionsvåg nästa år. 

 

Fotnot: I en tidigare version stod det att den genomsnittliga användaren av Storytel lyssnar 30 timmar i veckan. Det skulle stå 30 timmar i månaden. Detta har rättats. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer