Hoppa till innehållet

Storytel slår förväntningarna

Ljudboksbolaget Storytel överraskar positivt. Bolaget överträffade sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet.

 

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.

Storytel slog sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet, enligt ett pressmeddelande.

Storytel hade 360 200 prenumeranter i genomsnitt under det fjärde kvartalet 2016, vilket var 6 200 fler än prognos och en ökning med cirka 19 000 från tredje kvartalet.

Läs mer: Ljudbokslyssnandet hos Storytel har fördubblats i år

Fördelat på regioner hade Storytel under fjärde kvartalet 230 800 prenumeranter i Sverige (prognos 225 000 prenumeranter) och 129 400 prenumeranter i utlandet (prognos 129 000 abonnenter). Under tredje kvartalet hade Storytel 219 900 prenumeranter i Sverige och 121 600 prenumeranter i utlandet.

På intäktssidan ökade Storytels streamingintäkter med 61 procent under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol och uppgick till 148 miljoner kronor.

I Sverige uppgick streamingintäkterna under fjärde kvartalet till 92 miljoner kronor (prognos 89 miljoner) och i utlandet till 56 miljoner (prognos 54 miljoner). Utlandet står nu för 38 procent av intäkterna, jämfört med 30 procent under fjärde kvartalet 2015.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

För helåret 2016 är streamingintäkterna 65 procent högre än för helåret 2015.

Aktien stiger rejält efter beskedet och klockan 11.10 på måndagen var den upp med över 8 procent (följ kursen här). Det senaste året har aktien klättrat med över 130 procent.

Ljudbokstjänsten Storytel håller på att rita om den svenska förlagskartan. Bolaget fick stor uppmärksamhet i början av sommaren då man köpte förlagsgruppen Norstedts för 150 miljoner kronor.

Di Digital / Direkt

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera