Hoppa till innehållet

Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Ljudboksförlaget Storytel köper danska Mofibo för 125 miljoner kronor och fortsätter sin Netflix-omställning med eget innehåll. ”Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger vd:n Jonas Tellander. Aktien stiger.

Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.
Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.Foto: Filip Erlind

Storytel förvärvar alla aktier i Danmarks största bokstreamingtjänst Mofibo för motsvarande 125 Mkr. Därmed utökas ljudboksförlagets andel utlandsintäkter från 19 till 28 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Affären handlar om att svälja marknadsandelar, säger Jonas Tellander.

”Det är framförallt för expansion, för att vi ska kunna jobba vidare bra på den danska marknaden. Och för att ha storleken att ta fram eget innehåll via Storytel Original”, säger han.

Vid 13:30 på fredagen hade Storytels aktie stigit med 6,2 procent sedan öppningen på Aktietorget. (Följ kursutvecklingen här.)

Läs mer: Storytel mångdubblar vinsten – ska växa utomlands

Storytel är den ledande ljudbokstjänsten i Sverige och har nyligen expanderat till Finland. Förvärvet av Mofibo innebär att Storytel förstärker sin position som Nordens största ljudbokstjänst.

Netflix resa från dvd-uthyrning via postorder till film- och tv-bibliotek på nätet till att slutligen producera egna tv-serier och filmer är en förlaga för Storytel. Därför satsar bolaget på eget innehåll under namnet Storytel Original. I juni lanseras de första fiktionsbaserade serieformaten, berättar Jonas Tellander.

”För att differentiera sig långsiktigt är det bra att ha ett innehåll som går hem hos den egna målgruppen och som är exklusivt i någon mån. Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger han.

Netflix-delen är vi redan igång med

Nyligen bekräftade Norstedts att ägaren Kooperativa förbundet (KF) söker en ny ägare till förlaget. Frågan är om det blir en direkt konkurrent eller en ny, digital aktör som hostar upp köpesumman.

Jonas Tellander vill i dagsläget inte kommentera försäljningen av Norstedts, som Storytel redan har samarbetat med under flera år.

”Det finns en försäljningsprocess och jag kan inte kommentera om vi är med eller inte”, säger han.

Läs mer: Storytel passerar 250 miljoner i ljudboksförsäljning

Samtidigt har Bonnier AB, som även äger Dagens industri, lanserat ljudboksbolaget Bookbeat, som alltså gör entré på marknaden med kopplingar till Bonnierförlagen. Storytels förvärv av Mofibo innebär att Bookbeat nu tvingas konkurrera med en betydligt starkare aktör.

Storytels vd säger att företagets egna innehåll, som anpassas efter bolagets olika marknader, produceras med ljudboken som enda slutprodukt.

”Netflix-delen är vi redan igång med i form av Storytel Original. Det är väldigt likartat där man tar fram det direkt för vår kanal och inte för att trycka en bok. För Norstedts och de stora förlagen är den tryckta boken huvudaffären. Ljudboken är i dag en sidobusiness”, säger Jonas Tellander.

Storytel finns i dag i Norden, Holland och Polen. Under 2015 omsatte bolaget 298 Mkr med en vinst på 15 Mkr. Nästa år planerar Storytel att inleda en expansion till nya marknader, säger Jonas Tellander.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera