Annons

Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Jonas Tellander, Storytels grundare och vd.
Jonas Tellander, Storytels grundare och vd. Foto: Filip Erlind
Ljudboksförlaget Storytel köper danska Mofibo för 125 miljoner kronor och fortsätter sin Netflix-omställning med eget innehåll. ”Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger vd:n Jonas Tellander. Aktien stiger.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Storytel förvärvar alla aktier i Danmarks största bokstreamingtjänst Mofibo för motsvarande 125 Mkr. Därmed utökas ljudboksförlagets andel utlandsintäkter från 19 till 28 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Affären handlar om att svälja marknadsandelar, säger Jonas Tellander.

”Det är framförallt för expansion, för att vi ska kunna jobba vidare bra på den danska marknaden. Och för att ha storleken att ta fram eget innehåll via Storytel Original”, säger han.

Vid 13:30 på fredagen hade Storytels aktie stigit med 6,2 procent sedan öppningen på Aktietorget. (Följ kursutvecklingen här.)

Läs mer: Storytel mångdubblar vinsten – ska växa utomlands

Storytel är den ledande ljudbokstjänsten i Sverige och har nyligen expanderat till Finland. Förvärvet av Mofibo innebär att Storytel förstärker sin position som Nordens största ljudbokstjänst.

Netflix resa från dvd-uthyrning via postorder till film- och tv-bibliotek på nätet till att slutligen producera egna tv-serier och filmer är en förlaga för Storytel. Därför satsar bolaget på eget innehåll under namnet Storytel Original. I juni lanseras de första fiktionsbaserade serieformaten, berättar Jonas Tellander.

”För att differentiera sig långsiktigt är det bra att ha ett innehåll som går hem hos den egna målgruppen och som är exklusivt i någon mån. Det är precis som i film- och tv-branschen”, säger han.

Netflix-delen är vi redan igång med

Nyligen bekräftade Norstedts att ägaren Kooperativa förbundet (KF) söker en ny ägare till förlaget. Frågan är om det blir en direkt konkurrent eller en ny, digital aktör som hostar upp köpesumman.

Jonas Tellander vill i dagsläget inte kommentera försäljningen av Norstedts, som Storytel redan har samarbetat med under flera år.

”Det finns en försäljningsprocess och jag kan inte kommentera om vi är med eller inte”, säger han.

Läs mer: Storytel passerar 250 miljoner i ljudboksförsäljning

Samtidigt har Bonnier AB, som även äger Dagens industri, lanserat ljudboksbolaget Bookbeat, som alltså gör entré på marknaden med kopplingar till Bonnierförlagen. Storytels förvärv av Mofibo innebär att Bookbeat nu tvingas konkurrera med en betydligt starkare aktör.

Storytels vd säger att företagets egna innehåll, som anpassas efter bolagets olika marknader, produceras med ljudboken som enda slutprodukt.

”Netflix-delen är vi redan igång med i form av Storytel Original. Det är väldigt likartat där man tar fram det direkt för vår kanal och inte för att trycka en bok. För Norstedts och de stora förlagen är den tryckta boken huvudaffären. Ljudboken är i dag en sidobusiness”, säger Jonas Tellander.

Storytel finns i dag i Norden, Holland och Polen. Under 2015 omsatte bolaget 298 Mkr med en vinst på 15 Mkr. Nästa år planerar Storytel att inleda en expansion till nya marknader, säger Jonas Tellander.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies