I sin senaste delårsrapport presenterade ljudboksbolaget Storytel prognossiffror tredje kvartalet 2016. Enligt denna prognos skulle verksamheten i Sverige nå 215000 abonnenter medan antalet abonnenter i utlandet skulle uppgå till 120000 i genomsnitt under tredje kvartalet.
Men under tisdagsmorgonen gick Storytel ut med beskedet att utfallet överträffar prognosen med totalt 6500 abonnenter fördelat på 219900 abonnenter i Sverige och 121600 abonnenter i utlandet.
Storytel hade således totalt 341500 abonnenter i genomsnitt under tredje kvartalet 2016. Det är en ökning med nästan 50000 abonnenter från de 291600 abonnenter Storytel hade i genomsnitt i andra kvartalet samma år.
Beskedet fick aktien att stiga under tisdagsmorgonen. Fem minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med närmare 5 procent till 41,30 kronor.
Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar
”Sommarmånaderna är normalt Storytels bästa försäljningsperiod, men det är ändå glädjande att kunna konstatera att ett rekordstort antal nya kunder hittade tjänsten även denna sommar trots hård konkurrens från såväl Fotbolls-EM som OS”, säger Jonas Tellander, vd på Storytel i en skriftlig kommentar.
Även på intäktssidan överträffas prognosen. I Sverige uppgick streamingintäkterna för tredje kvartalet till 87 Mkr och i utlandet till 49 Mkr. Det kan jämföras med prognos 84 Mkr i Sverige och 47 Mkr i utlandet.
Läs mer: Bokförlagen rasar mot Storytel: ”En konstant nedgång”
Detta innebär att Storytels streamingintäkter har ökat med 60 procent det senaste året, från 84 Mkr under tredje kvartalet 2015 till 136 Mkr under samma period i år.