Hoppa till innehållet

Storytel-utmanaren tar in 51 miljoner kronor i nytt kapital

Den digitala boktjänsten Nextory tar in 51 miljoner kronor i nytt kapital. "Vi växer kraftigt och ligger före våra planer", säger Nextorys vd Shadi Bitar.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Det nya kapitalet kommer från befintliga investerare samt LK Finans som blir ny delägare. Under 2017 växte försäljningen av digitala e-böcker med 115 procent och för Nextory gick det ännu bättre – företaget tredubblade sin kundbas och hade en tillväxt på 275 procent.

Läs mer: Storytel vänder till förlust 

"Vi växer kraftigt och ligger före våra planer, det känns jättekul att vi har fått förstärkt finansiering av några av våra tidigare ägare och också fått in nya ägare", säger Shadi Bitar som är grundare och vd för Nextory, enligt ett pressmeddelande.

Både Industrifonden och Acacia väljer att gå in med mer pengar i Nextory som nu vill fortsätta växa både internationellt och i Sverige.

Läs mer: Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor 

"Vi tror att marknaden för e-böcker och ljudböcker går en spännande framtid till mötes. Med duktigt management och ett imponerande track record är vi övertygade om att Nextory är väl positionerat för att vara framgångsrika inom denna tillväxtmarknad", säger Lars Erik Blom som är vd för LK Finans, enligt pressmeddelandet.

Nextory konkurrerar bland annat med börsbolaget Storytel och Bonnier-ägda Bookbeat.

( Finwire / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera