Nettoomsättningen steg till 365,1 miljoner kronor (287,3), en ökning med 27 procent mot föregående år. Rörelseresultatet före avskrivningar blev 1,5 miljoner kronor (19,7) och efter avskrivningar-15,3 miljoner kronor (3,8).
Resultatet före skatt var -20,0 miljoner kronor (2,5). Resultatet efter skatt blev -10,6 miljoner kronor (9,1).
Det är marknadsföringen som tynger bolagets resultat.
"Det vikande resultatet mot fjärde kvartalet 2016 är främst hänförligt till en högre investeringstakt i marknadsföring där Storytel under fjärde kvartalet 2017 fanns i nio länder och där marknadsföringskostnader relativt omsättning normalt sett är betydligt högre de första åren på en ny marknad. Jämfört med övriga kvartal under 2017 så gör gruppen ett bättre resultat, mycket till följd av att Print Publishing bidrar starkt till resultatet", skriver Storytel i sin rapport.
Storytel är den marknadsledande streamingtjänsten för ljudböcker i Sverige, Danmark, Norge och Nederländerna, skriver vd:n Jonas Tellander i en kommentar.
”Vi är tvåa i Finland och Polen men siktar på att vara ledande på dessa marknader inom några år”, skriver Jonas Tellander.
”Våra nya marknader Spanien, Ryssland, Indien och Island kommer att bidra med en betydande mängd nya prenumeranter under 2018.”
Storytel föreslår ingen utdelning för 2017, i likhet med föregående år. Antalet betalande abonnenter inom Streaming ökade till 533 400 i fjärde kvartalet, en ökning med 48 procent. Streamingintäkterna ökade till 209,2 miljoner kronor i fjärde kvartalet (147,4), en ökning med 42 procent.
Storytel spår intäkter på 220 miljonor kronor inom Streaming i första kvartalet 2018.
Antalet betalande abonnenter beräknas öka till 572 000 i första kvartalet 2018.
Efter drygt 40 minuters handel på Aktietorget hade Storytels aktie backat 1,3 procent till 70,1 kronor. (Följ kursen här.)
(Finwire/Direkt/Di Digital)