Hoppa till innehållet

Storytel växer med nära 50 000 nya kunder

Ljudboksföretaget Storytel prickar sin prognos för det fjärde kvartalet 2018, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Nu har bolaget nära 769 000 prenumeranter.

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.Foto: Filip Erlind

Storytel STORY B +0,49%Dagens utveckling hade i genomsnitt 768 700 betalande abonnenter i genomsnitt under fjärde kvartalet 2018 vilket är en ökning med närmare 48 000 kunder jämfört med tredje kvartalet 2018.

 Antalet betalande abonnenter för fjärde kvartalet 2018 är något högre än den prognos om 765 000 betalande abonnenter som tidigare lämnats. 

Streamingintäkterna på 291,3 miljoner kronor var något högre än prognosen på 290 miljoner kronor och motsvarar en tillväxt på 39,2 procent i årstakt.

Läs mer: Kraftig tillväxt för Bonniers ljudboksbolag – utmanar Storytel

Samtidigt fortsätter bolagets intäkt per användare att sjunka som en konsekvens av en större andel abbonenter utanför Sverige. I fjärde kvartalet var den genomsnittliga intäkten per användare 126 kronor, vilket kan jämföras med 131 kronor för samma period iåret innan. 

Storytel redovisar resultatet för fjärde kvartalet och helåret 2018 den 25 februari. 

I den inledande handeln på Stockholmsbörsen steg Storytels aktie med runt 1 procent på beskedet att bolaget uppnår sina egna prognoser. Storytel har i dag ett börsvärde på 5,3 miljarder kronor.  

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera