Hoppa till innehållet

Storytels abonnenter har ökat med 50 procent på ett år

På ett år har Storytel lockat till sig 200 000 nya kunder på ett år, främst i utlandet. Samtidigt slog ljudboksspecialisten intäktsprognosen för sina streamingtjänster under det andra kvartalet.

Jonas Tellander, vd och grundare på Storytel.
Jonas Tellander, vd och grundare på Storytel.

Storytels starka tillväxt fortsätter. Ljudboksbolaget hade 621 000 betalande abonnenter under andra kvartalet 2018. Det motsvarar en ökning med närmare 200 000 kunder, eller knappt 50 procent, från samma period i fjol och något högre än tidigare prognoser. Tillströmningen av nya kunder har varit som allra störst på den internationella marknaden.

Streamingintäkterna för kvartalet uppgick samtidigt till ca 239 miljoner kronor, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt på 43 procent. Försäljningen landade drygt 3 Mkr högre än tidigare prognoser.

“De senaste 12 månaderna har vi lanserat Storytel på 6 nya marknader, och har under samma period vuxit utomlands med närmare 140 000 betalande abonnenter. Det är ett kvitto på att våra utlandssatsningar med lokala team och ett starkt fokus på innehåll och marknadsföring ger resultat”, säger Jonas Tellander, vd och grundare, i ett uttalande.

Läs mer: Storytels vd om förlusten i första kvartalet: ”Vi trycker hårt på gasen” 

Knappt hälften eller 47 procent av bolagets streamingintäkter kommer nu från marknader i utlandet, jämfört med en andel på 39 procent under andra kvartalet 2017.

Den totala omsättningen eller resultatet för det andra kvartalet 2018 har däremot ännu inte presenterats.

Nyligen aviserade Storytel att de planerar att byta börs från Spotlight (tidigare Aktietorget) till First North. Enligt vad Jonas Tellander tidigare uppgett till Di ska listbytet underlätta för utländska investerare att handla med aktien. Det ska dock inte ses som ett steg på vägen till riktiga Stockholmsbörsen, heter det.

Läs mer: Storytel: "Inga planer på finbörsen"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera