Annons

Storytels marknadsandelar sjunker: Vi fokuserar inte på det

Storytels vd och grundare Jonas Tellander.
Storytels vd och grundare Jonas Tellander. Foto: Oskar Omne (Di)
Den digitala läsbranschen har växt kraftigt de senaste åren. Det tvingar nu Storytels vd och grundare Jonas Tellander att bemöta den ökande konkurrensen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Storytel innehar huvudrollen i framgångssagan om den svenska ljudbokens frammarsch. När värdet på den totala digitala abonnerade ljudboksförsäljningen i Sverige ökade med 169 796 000 kronor i fjol stod Storytel för 60 procent av den summan. 

Samtidigt som tillväxten pekar uppåt börjar deras dominanta position att utmanas alltmer, och den kraftiga expansionen utomlands ledde under 2018 till förluster på 89 miljoner kronor. 

På fyra år har ni tappat 20 procentenheter av er svenska marknadsandel. Hur ser ni på den nedgången? 

”Jag är koncentrerad på att fortsätta attrahera fler personer som vill lyssna och betala för ljudböcker, inte på marknadsandelarna. Vi har vuxit bra i många år, även när vi har fått konkurrens.”

Hur ska Storytel behålla sin starka position? 

”Allt vi kan göra – marknad till marknad – är att skapa en bra tjänst med relevant innehåll, och att göra Storytel till ett alternativ folk tänker på. Nu går vi in i Italien där vår konkurrent Audible finns. Det är jättebra när vi är i ett sådant tidigt skede, eftersom det viktigaste då är att göra ljudboken välkänd snarare än att försvara en marknadsandel.”  

Hur märker ni av striden med Bonnier, som ledde till att ni numera inte har tillgång till deras nya böcker? 

”Det jag kommenterade i kvartalsrapporten är att vi fortsätter att växa. Våra kunder fortsätter att vara lojala.”

Era strömningsintäkter i Norden ökar, men under 2018 gick ni back med 89 miljoner. Varför? 

”15 procent av vår försäljning sker på marknader som är nystartade de senaste åren. Det kostar pengar, och precis som att det tog ett antal år här i Sverige att bli lönsamma kommer det kräva ett antal år innan vi blir lönsamma på nya marknader. Vår utlandsdel växer 125 procent årligen.”

När blir Storytel lönsamma på alla marknader? 

”Vi har inte någon exakt tidpunkt. I Norden tog det några år, men här fanns det redan en bra grund. I Nederländerna har det gått sex år och vi är fortfarande inte lönsamma, eftersom vi behövt bygga upp marknaden helt från scratch. Ljudboksbeteendet har inte funnits där.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer