Hoppa till innehållet

Storytels aktie lyfter på ökade streamingintäkter

Storytel hade i genomsnitt nära 900 000 betalande kunder under årets andra kvartal. Familjeerbjudandet sänker samtidigt intäkterna per kund mot samma period 2018. Aktien stiger på börsen.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto: Di

Ljudboksspecialisten Storytel STORY B 0,00%Dagens utveckling hade i genomsnitt 887 500 betalande abonnenter i genomsnitt under andra kvartalet i år. Det är 53 200 kunder fler än under första kvartalet. Utfallet är något högre än bolagets egen prognos.

Streamingintäkterna för andra kvartalet kom in på 320 miljoner kronor. Tillväxten i årstakt är 37 procent, uppger bolaget.

Vad resultatet blev framgår inte förrän bolaget rapporterar sitt andra kvartal i augusti. För det första kvartalet i år rapporterade Storytel en förlust på 89 miljoner kronor.

I fredagens inledande handel på Stockholmsbörsen steg bolagets aktiekurs med 5 procent till 112,2 kronor.

Inför öppning på fredagen hade Storytel-aktien stigit med 23 procent sedan årsskfitet. På ett års sikt hade den backat med 23 procent.

Storytels genomsnittliga antal betalande abonnenter i Norden uppgick under andra kvartalet till 669 200. Streamingintäkterna i Norden kom in på 276 miljoner kronor, vilket är 26 procent högre än under andra kvartalet 2018.

Storytels familjeerbjudande, där flera användare tecknar sig på samma abonnemang, sänkte bolagets intäkter per användare jämfört med andra kvartalet 2018.

Genomsnittligt antal abonnenter i segmentet utanför Norden upgick under andra kvartalet i år till 218 300  abonnenter, strax under bolagets prognos om 220 000 abonnenter. Tillväxten i årstakt var 140 procent.

Streamintäkterna utanför Norden var 44 miljoner kronor i andra kvartalet, vilket var i linje med bolagets prognos. 

Storytel lanserade under andra kvartalet Tyskland som sin 17:e marknad och tjänsten väntas nå Brasilien och Sydkorea under 2019.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera