Hoppa till innehållet

Storytels vd: ”Kundtillströmningen har dubblats”

Ljudboksbolaget Storytel såg kundtillströmningen dubblas under de sista två veckorna i mars. ”Detta saknar motstycke i Storytels historia”, säger vd Jonas Tellander i ett uttalande. Aktien stiger.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto: Di

Ljudboksbolaget Storytel STORY B +2,23%Dagens utveckling är en av de få börsbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Men det är knappast en självklarhet. 

I en intervju med DiTV under tisdagsmorgonen sa vd Jonas Tellander att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare. Hör hela intervjun nedan. 

Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 15 procent för året. Klockan 9:25 hade aktien stigit med ytterligare knappt 2 procent till 168 kronor på en stigande börs. Följ kursen här.

På tisdagsmorgonen rapporterade Storytel att man i snitt hade 1 154 800 betalande abonnenter under första kvartalet 2020. Det är en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Ljudboksbolaget lever därmed upp till den prognos om 1 154 000 betalande abonnenter som lämnats innan coronautbrottet tog fart.

Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 landade på 429 miljoner kronor, vilket var lägre än de 438 Mkr som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgick därmed till 45 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, eller 3 800 över bolagets prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr, vilket var lägre än prognosen på 357 Mkr.

”Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som coronapandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap”, säger Storytels vd Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick till 369 000 abonnenter, en ökning om 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 372 000 abonnenter. Streamingintäkterna utanför Norden ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.

”För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet”, säger Jonas Tellander.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera