Ljudboksbolaget Storytel STORY B +2,23%Dagens utveckling är en av de få börsbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Men det är knappast en självklarhet.
I en intervju med DiTV under tisdagsmorgonen sa vd Jonas Tellander att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare. Hör hela intervjun nedan.
Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 15 procent för året. Klockan 9:25 hade aktien stigit med ytterligare knappt 2 procent till 168 kronor på en stigande börs. Följ kursen här.
På tisdagsmorgonen rapporterade Storytel att man i snitt hade 1 154 800 betalande abonnenter under första kvartalet 2020. Det är en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Ljudboksbolaget lever därmed upp till den prognos om 1 154 000 betalande abonnenter som lämnats innan coronautbrottet tog fart.
Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 landade på 429 miljoner kronor, vilket var lägre än de 438 Mkr som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgick därmed till 45 procent.
Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, eller 3 800 över bolagets prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr, vilket var lägre än prognosen på 357 Mkr.
”Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som coronapandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap”, säger Storytels vd Jonas Tellander i ett pressmeddelande.
Genomsnittligt antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick till 369 000 abonnenter, en ökning om 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 372 000 abonnenter. Streamingintäkterna utanför Norden ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.
”För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet”, säger Jonas Tellander.