Hoppa till innehållet

Storytels vd: ”Kundtillströmningen har dubblats”

Ljudboksbolaget Storytel såg kundtillströmningen dubblas under de sista två veckorna i mars. ”Detta saknar motstycke i Storytels historia”, säger vd Jonas Tellander i ett uttalande. Aktien stiger.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto: Di

Ljudboksbolaget Storytel STORY B -6,05%Dagens utveckling är en av de få börsbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Men det är knappast en självklarhet. 

I en intervju med DiTV under tisdagsmorgonen sa vd Jonas Tellander att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare. Hör hela intervjun nedan. 

Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 15 procent för året. Klockan 9:25 hade aktien stigit med ytterligare knappt 2 procent till 168 kronor på en stigande börs. Följ kursen här.

På tisdagsmorgonen rapporterade Storytel att man i snitt hade 1 154 800 betalande abonnenter under första kvartalet 2020. Det är en ökning med 71 400 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2019. Ljudboksbolaget lever därmed upp till den prognos om 1 154 000 betalande abonnenter som lämnats innan coronautbrottet tog fart.

Streamingintäkterna för första kvartalet 2020 landade på 429 miljoner kronor, vilket var lägre än de 438 Mkr som prognostiserats. Årlig intäktstillväxt uppgick därmed till 45 procent.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under första kvartalet 2020 i Norden uppgick till 785 800 abonnenter, eller 3 800 över bolagets prognos. Streamingintäkterna i Norden landade på 350 Mkr, vilket var lägre än prognosen på 357 Mkr.

”Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet, och mer än en fördubbling de sista två veckorna i mars som saknar motstycke i Storytels historia. I de prövande tider för det globala samhället som coronapandemin innebär, ser vi tydligt att människor söker sig till berättelser och ljudboksupplevelser för sällskap, underhållning och kunskap”, säger Storytels vd Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter utanför Norden under första kvartalet 2020 uppgick till 369 000 abonnenter, en ökning om 43 200 betalande abonnenter jämfört med fjärde kvartalet 2019 och något lägre än den prognos som tidigare kommunicerats om 372 000 abonnenter. Streamingintäkterna utanför Norden ökade till cirka 79 Mkr under första kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 111 procent.

”För att möta det kraftigt ökade intresset för ljudböcker och ge fler människor chansen att fly en pressad vardag för att få avkoppling och underhållning, har Storytel utökat den kostnadsfria provperioden från 14 till 30 dagar. Delar av den kraftfulla effekt vi upplever i tillströmningen får därmed en viss kalenderförskjutning, som kommer ge Storytels abonnenttillväxt en flygande start i andra kvartalet”, säger Jonas Tellander.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera