Hoppa till innehållet

Storytel halverar förlusten – intäkterna lägre än väntat

Storytel rapporterar en halverad förlust för första kvartalet. Antalet betalande kunder steg mer än den egna prognosen, men streamingintäkterna underträffade prognosen. Aktien pendlar kring nollan under tisdagsmorgonen.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto: Åsa Liffner

Av rapporten framgår att Storytel STORY B -1,53%Dagens utveckling ökade intäkterna från streaming med 45 procent, jämfört med första kvartalet i fjol till 429 miljoner kronor. Det är lägre än bolagets egen prognos på 438 Mkr. 

Att intäkterna bommade förväntningarna beror delvis på en lägre intäkt per användare (ARPU) till följd av negativa valutaeffekter från norska kronan och en ökning av familjeabonnemang under perioden, skriver Storytel i rapporten.

Abonnentstocken ökade med med 38 procent jämfört med första kvartalet i fjol till i genomsnitt 1 154 800 abonnenter. Det var i linje med bolagets egen prognos. 

Nettoomsättningen ökade till 513 Mkr, från 385 Mkr under första kvartalet 2019.

Rörelseresultatet blev -51,0 miljoner kronor. Förlusten före skatt blev 48,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 90,7 Mkr under första kvartalet i fjol.

Resultat per aktie, efter skatt uppgick till -0.64 kronor, före och efter utspädning.

Storytel bekräftar att man genomfört en riktad nyemission som tillförde bolaget 948 Mkr den 20 februari 2020.

Vd Jonas Tellander uppger att coronakrisen gynnat intresset för ljudböcker. 

”Storytel uppvisade en stark tillväxt för betalande abonnenter under första kvartalet 2020, som var högre än vår prognos, samt en intäktsökning på 45 procent på årsbasis”, säger han i rapporten.

Som Storytel berättade på sin kapitalmarknadsdag i januari började företaget under första kvartalet tillämpa kapitaliseringsmodellen för sin redovisning av immateriella tillgångar. Som för många andra streamingbolag innebär det bland annat att produktion och teknisk utveckling därmed redovisas som tillgångar istället för som kostnader.

För det andra kvartalet spår bolaget att intäkterna blir på 458 miljoner kronor, en årlig ökning motsvarande 43 procent, och antalet betalande abonnenter i snitt uppgår till 1 250 000, upp 41 procent från 2019.

Bolaget upprepar också de långsiktiga målen för abonnenttillväxten och intäktstillväxten. Det innefattar över fyra miljoner abonnenter och nästan fem miljarder kronor i intäkter år 2023.

Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 43 procent för året. Storytels börsvärde är nu närmare 13 miljarder kronor. Strax efter börsens öppning pendlade aktien kring nollan. Följ kursen här.

Ljudboksbolaget har ofta beskrivits som ett av de techbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Den 7 april meddelade Storytel att kundtillströmningen dubblas under de sista två veckorna i mars. 

”Detta saknar motstycke i Storytels historia”, sa vd Jonas Tellander i då.

Läs mer: Storytels vd: ”Kundtillströmningen har dubblats” 

I en intervju med DiTV berättade han att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare.

Dagen innan rapporten höjde Carnegie höjer riktkursen för Storytel till 225 kronor från 170 kronor. Rekommendationen köp upprepades, vilket bidrog till aktiens uppgång på 6 procent under måndagen.

Carnegie menade då att Storytel är ett av de mest intressanta ”tillväxtcasen” på börsen. Banken förväntar sig stark omsättningsökning de kommande åren, dels tack vare att ljudböckerna vinner mark, dels för att Storytel väntas växa geografiskt, en expansion Carnegie tror kommer accelerera under 2021. Utmaningar kommer främst från ökad konkurrens i Sverige, resonerar banken.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera