Annons

Storytel halverar förlusten – intäkterna lägre än väntat

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander. Foto: Åsa Liffner
Storytel rapporterar en halverad förlust för första kvartalet. Antalet betalande kunder steg mer än den egna prognosen, men streamingintäkterna underträffade prognosen. Aktien pendlar kring nollan under tisdagsmorgonen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Av rapporten framgår att Storytel ökade intäkterna från streaming med 45 procent, jämfört med första kvartalet i fjol till 429 miljoner kronor. Det är lägre än bolagets egen prognos på 438 Mkr. 

Att intäkterna bommade förväntningarna beror delvis på en lägre intäkt per användare (ARPU) till följd av negativa valutaeffekter från norska kronan och en ökning av familjeabonnemang under perioden, skriver Storytel i rapporten.

Abonnentstocken ökade med med 38 procent jämfört med första kvartalet i fjol till i genomsnitt 1 154 800 abonnenter. Det var i linje med bolagets egen prognos. 

Nettoomsättningen ökade till 513 Mkr, från 385 Mkr under första kvartalet 2019.

Rörelseresultatet blev -51,0 miljoner kronor. Förlusten före skatt blev 48,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 90,7 Mkr under första kvartalet i fjol.

Resultat per aktie, efter skatt uppgick till -0.64 kronor, före och efter utspädning.

Storytel bekräftar att man genomfört en riktad nyemission som tillförde bolaget 948 Mkr den 20 februari 2020.

Vd Jonas Tellander uppger att coronakrisen gynnat intresset för ljudböcker. 

”Storytel uppvisade en stark tillväxt för betalande abonnenter under första kvartalet 2020, som var högre än vår prognos, samt en intäktsökning på 45 procent på årsbasis”, säger han i rapporten.

Som Storytel berättade på sin kapitalmarknadsdag i januari började företaget under första kvartalet tillämpa kapitaliseringsmodellen för sin redovisning av immateriella tillgångar. Som för många andra streamingbolag innebär det bland annat att produktion och teknisk utveckling därmed redovisas som tillgångar istället för som kostnader.

För det andra kvartalet spår bolaget att intäkterna blir på 458 miljoner kronor, en årlig ökning motsvarande 43 procent, och antalet betalande abonnenter i snitt uppgår till 1 250 000, upp 41 procent från 2019.

Bolaget upprepar också de långsiktiga målen för abonnenttillväxten och intäktstillväxten. Det innefattar över fyra miljoner abonnenter och nästan fem miljarder kronor i intäkter år 2023.

Innan börsöppningen på tisdagen hade bolagets aktiekurs stigit med 43 procent för året. Storytels börsvärde är nu närmare 13 miljarder kronor. Strax efter börsens öppning pendlade aktien kring nollan. Följ kursen här.

Ljudboksbolaget har ofta beskrivits som ett av de techbolag som ser ut att kunna gynnas av coronakrisen. Den 7 april meddelade Storytel att kundtillströmningen dubblas under de sista två veckorna i mars. 

”Detta saknar motstycke i Storytels historia”, sa vd Jonas Tellander i då.

Läs mer: Storytels vd: ”Kundtillströmningen har dubblats” 

I en intervju med DiTV berättade han att krisen är ett sänke för bolagets bokförlag - samtidigt som det lockar fler ljudbokslyssnare.

Dagen innan rapporten höjde Carnegie höjer riktkursen för Storytel till 225 kronor från 170 kronor. Rekommendationen köp upprepades, vilket bidrog till aktiens uppgång på 6 procent under måndagen.

Carnegie menade då att Storytel är ett av de mest intressanta ”tillväxtcasen” på börsen. Banken förväntar sig stark omsättningsökning de kommande åren, dels tack vare att ljudböckerna vinner mark, dels för att Storytel väntas växa geografiskt, en expansion Carnegie tror kommer accelerera under 2021. Utmaningar kommer främst från ökad konkurrens i Sverige, resonerar banken.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer