Ljudboksspecialisten Storytel vände till förlust under fjärde kvartalet 2017 och fortsätter på samma spår under första kvartalet i år. Rörelseresultatet blev -50,3 miljoner kronor, i jämförelse med -13 Mkr för ett år sedan.
Förlusten efter skatt blev 51,4 Mkr, i jämförelse med 11 Mkr för samma period i fjol. Anledningen till de växande förlusterna beror enligt vd:n Jonas Tellander på den aggressiva expansionen av Storytel på nya marknader.
”Vi trycker hårt på gasen och går in i många marknader samtidigt. Förutom marknadsföring så köper vi upp kataloger av ljudböcker i respektive länder. Det slår väldigt hårt på resultatet”, säger Jonas Tellander.
Läs även: Storytel lanserar sin tjänst i Turkiet
Ljudbokskatalogerna som Storytel köper upp dras direkt som en kostnad och slår därför mot resultatet. Netflix som har en liknande affärsmodell drabbas inte av samma rapportproblem. Anledningen är att den amerikanska streamingtjänsten rapporterar, till skillnad från Storytel, sina inköp som tillgångar som dras av över tid.
”Vi hoppas att investerarna kan se förbi det och titta på det relevanta - kassaflödet”, säger Jonas Tellander.
Nettoomsättningen steg samtidigt till 313,2 Mkr från 231,1 Mkr under samma period föregående år. Det är en ökning med 36 procent.
”Om man tittar på marginalen så är den väldigt bra i Sverige där den ligger på cirka 35 procent”, säger Jonas Tellander.
Marginalen för utlandet ligger däremot på -19 procent vilket drar ner genomsnittet.
Hittills i år har Storytel lanserat i Island, Förenade Arabemiraten och Turkiet. I fjol lanserade bolaget i Ryssland, Spanien och Indien.
Finns det risker med att gå in i så många länder samtidigt?
”Det är klart det gör, men vi går bara in i ett land efter att vi har ett lokalt team på plats och en ledare som kan branschen. Sedan satsar vi bara på marknadsföring i landet efter att vi har koll på vilken konverteringsgrad vi har”, säger Jonas Tellander.
I samband med rapporten släppte Storytel även nyheten att de ger ut en läsplatta, liknande den amerikanska motsvarigheten Kindle.
”Storytel Reader kommer enbart att ge tillgång till Storytels katalog och inte ha någon appstore eller liknande. Om vi tittar på liknande plattor i USA så har de sålts i närmare 100 miljoner exemplar. Vi tror att det här är något som våra användare vill ha”, säger Jonas Tellander.
Läs även: Storytel lanserar sin egen platta – Storytel Reader
Som Di Digital tidigare har rapporterat steg Storytels intäkter från streaming till drygt 222 Mkr för kvartalet, vilket är en ökning med 43 procent från föregående år. Bolaget spår att intäkterna ska öka till 236 miljoner kronor i andra kvartalet. Antalet betalande abonnenter steg till 577 900, vilket är en ökning med 52 procent.
Enligt kvartalsrapportern har Storytel som mål att nå 800 000 betalande abonnenter under 2018. Samtidigt prognostiserar bolaget att intäkterna från streaming ska öka till 1 miljard kronor för helåret.
Storytel behåller sin prognos om en negativ rörelsemarginal för rörelseresultatet före avskrivningar, ebitda på minus 10 procent som tidigare kommunicerats.
Bolagets aktie reagerade negativt på rapporten och hade vid 10-tiden tappat drygt 5 procent. Följ kursen här.