Med publikrestriktioner och stora ekonomiska förluster har 2020 varit ett utmanande år för all tävlingsidrott, från gräsrot till högsta ligan. Trots det hade Solidsport en rekordomsättning på 30 miljoner samtidigt som milstolpen 1 000 000 användare passerades.
”Så fort det funnits möjlighet att utöva tävlingsidrott och spela matcher har vi sett en stark efterfrågan på att livesända tävlingar och matcher. En utveckling vi är säkra på kommer fortsätta under 2021 och framåt”, säger Tobias Thalbäck.
Bolaget tar nu in 23 miljoner för att fortsätta utveckla sin tekniska plattform och samtidigt förbereda bolaget för en större internationell expansion. Bland de nya investerarna finns bland annat Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, och investeraren Robert Bexell som nu gör grundarna och Telia sällskap som delägare i bolaget.
”Nu vill vi fortsätta utveckla våra befintliga samarbeten i Sverige och Finland samtidigt som vi tänker ta Solidsport ut i Europa”, säger Tobias Thalbäck.
Förutom möjligheten att livesända sport erhåller Solidsport en betalningslösning som gör det möjligt att även generera intäkter till lagen och föreningarna som sänder. Att sända är kostnadsfritt och intäkterna delas mellan Solidsport och den som sänder.
Bolaget grundades 2016 med syftet att digitalisera idrotten och göra det möjligt att livesända all sport på alla nivåer kostnadsfritt.