Hoppa till innehållet

Streamar direkt från idrottsföreningar – lockar över miljonen användare

Solidsport är en streamingplattform där idrottsföreningar och lag kan livesända sport på alla nivåer. Nu tar bolaget in 23 miljoner för att öka utvecklingstakten och expandera internationellt. ”Intresset för att livesända sport överträffade alla våra förväntningar under 2020”, säger vd:n Tobias Thalbäck. 

Tobias Thalbäck, vd på Solidsport.
Tobias Thalbäck, vd på Solidsport.Foto: Solidsport

Med publikrestriktioner och stora ekonomiska förluster har 2020 varit ett utmanande år för all tävlingsidrott, från gräsrot till högsta ligan. Trots det hade Solidsport en rekordomsättning på 30 miljoner samtidigt som milstolpen 1 000 000 användare passerades.

”Så fort det funnits möjlighet att utöva tävlingsidrott och spela matcher har vi sett en stark efterfrågan på att livesända tävlingar och matcher. En utveckling vi är säkra på kommer fortsätta under 2021 och framåt”, säger Tobias Thalbäck.

Bolaget tar nu in 23 miljoner för att fortsätta utveckla sin tekniska plattform och samtidigt förbereda bolaget för en större internationell expansion. Bland de nya investerarna finns bland annat Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, och investeraren Robert Bexell som nu gör grundarna och Telia sällskap som delägare i bolaget.

”Nu vill vi fortsätta utveckla våra befintliga samarbeten i Sverige och Finland samtidigt som vi tänker ta Solidsport ut i Europa”, säger Tobias Thalbäck.

Förutom möjligheten att livesända sport erhåller Solidsport en betalningslösning som gör det möjligt att även generera intäkter till lagen och föreningarna som sänder. Att sända är kostnadsfritt och intäkterna delas mellan Solidsport och den som sänder.

Bolaget grundades 2016 med syftet att digitalisera idrotten och göra det möjligt att livesända all sport på alla nivåer kostnadsfritt.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera