Annons

Notan för Spotifys hemliga möten i Bryssel

Svenska flaggan och EU:s fana samt Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Svenska flaggan och EU:s fana samt Spotifys vd och grundare Daniel Ek. Foto: TT.
Spotify går till öppen strid mot Apple inom EU. Samtidigt pågår ett intensivt arbete bakom kulisserna för att påverka EU:s politiker i frågor som berör bolaget. Di Digital har kartlagt den svenska streamingjättens lobbyarbete.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under onsdagen meddelade streamingjätten Spotify att man tar strid mot Apple. Spotifys nya offensiv innebär att bolaget går genom EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Kommissionären har under en längre tid drivit flera uppmärksammade fall mot amerikanska tech-bolag.

Men det finns fler kommissionärer med ansvar för digitala frågor inom unionen och Spotify arbetar intensivt för att få tillgång till politikerna, vilket man också lyckats med.

Spotifys budget för lobbyarbetet låg under 2017 på mellan 600 000 och 700 000 euro, motsvarande mellan 6,3 och 7,3 miljoner kronor, enligt uppgifter hos EU. Bolaget har ännu inte rapporterat sin budget för förra året.

Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU 

Sammanlagt har streamingbolaget tre anställda som jobbar med att påverka unionens beslutsfattare, två av dem har arbetat för EU sedan tidigare och kan därmed använda sina kunskaper om hur saker fungerar inom unionen för Spotifys räkning.

Under 2018 hade bolaget 16 möten med olika representanter i EU-kommissionen. Mötena har handlat om bland annat EU:s förslag på digitalskatt, EU:s digitala marknad och upphovsrätt inom unionen.

I år har man hittills haft två möten. Det ena med medarbetare, som är experter inom konkurrens på den digitala marknaden, till ungerska kommissionären Tibor Navracsics, som har ansvar för bland annat ekonomisk tillväxt inom EU genom kultur.

Enligt EU:s uppgifter ska det ha varit Spotifys personalchef Katarina Berg som träffade kommissionärens medarbetare under en privat lunch den 5 februari.

Det andra mötet i år, som inträffade den 17 januari, hölls per telefon mellan Spotifys lobbyrepresentanter och två medarbetare till estniske kommissionären tillika vice ordförande i EU-kommissionen Andrus Ansip.

Andrus Ansip är ansvarig för EU:s digitala marknad, ett projekt som har som mål att göra EU världsledande inom digitala varor och tjänster. Den estniske kommissionärens uppdrag är också att öka insatser för de kreativa industrierna, där Spotify ingår, inom unionen.

De medarbetare från Andrus Ansips kontor som höll i mötet med Spotify är experter på bland annat juridik och konkurrens inom plattformsekonomi.

Andrus Ansip hyllade Spotify redan 2015 då han under ett tal pekade på att streamingbolaget medförde mindre illegala nedladdningar. I januari förra året träffades Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, och Andrus Ansip personligen för ett möte.

Läs mer: Hela listan: Daniel Eks fem smockor mot Apple

Daniel Ek och Spotify har stora intressen som man bejakar genom att försöka påverka EU:s beslutsfattare. 

Enligt uppgifter till Di Digital har Spotify den senaste tiden visat stort intresse för EU:s nya, och vida debatterade, bestämmelser om upphovsrätten. Detta bekräftas av att upphovsrätten fanns på agendan under mötet i januari mellan Spotify och kommissionärens medarbetare.

Förutom det egna lobbyarbetet ingår Spotify i organisationen European Tech Alliance, som haft flera möten med kommissionärer sedan starten 2016. Di Digital har sök Spotify för en kommentar, men inte fått något svar.

I jämförelse med de stora amerikanska teknikbolagen, som ingår i konstellationen som kallas Faang, är Spotify minst när det kommer till budget för lobbyarbete i EU. 

Ärkerivalen Apple, som Spotify nu för öppet krig mot i och med anmälan till EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager, har 6 personer på plats i Bryssel med en budget på 10,5 och 13,1 Mkr, enligt senaste rapporterade uppgifter från 2017.

Amazon har en personalstyrka på 10 personer och en budget på mellan 18,3 och 21 Mkr. Både Facebook och Google har 15 personer respektive som jobbar med lobbyarbete i EU. Facebook har en budget på mellan 23,6 och 26 Mkr, Google toppar med mellan 63 och 65,6 Mkr.

Däremot lägger Netflix ungefär lika stora resurser på lobbying som Spotify. Tv-streamingtjänsten har 3 anställda i EU med en budget på mellan 8,4 och 9,4 Mkr.

Läs mer: ”Högsta domstolen nästa när Daniel Ek kritiserar Apple”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies