Hoppa till innehållet

Strejk vid Amazons tyska lager – riskerar drabba svenska kunder

”Gott arbete existerar inte till lågpris”, konstaterar fackförbundet Verdi i ett uttalande på fredagen där det meddelas att samtliga arbetare vid Amazons tretton lager i Tyskland tas ut i strejk under de kommande tre arbetsdagarna över handelsjippot Black Friday och Cyber Monday.

Svenska Amazon-kunder handlar ofta via Tyskland och riskerar nu att påverkas.

Amazon har en central i bland annat Koblenz i Tyskland.
Amazon har en central i bland annat Koblenz i Tyskland.Foto: Alex Kraus

Amazon har genomfört en kraftig satsning på att basunera ut rean under handelsjippot, vilket leder till en ohållbar kraftig ökning av antalet order att hantera vid lagren, skriver Verdi.

”Anställda på Amazon anser inte att deras arbete ska ske under förhållanden där priser körs i botten. De kräver kollektivavtal för levnadskostnader och god och sund arbetsmiljö”, skriver Verdi.

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige

Amazon omsätter redan idag en miljard kronor i Sverige enligt uppgifter till Di Digital. Amazon registrerade en svensk domän 2017, men den dirigerar om till deras tyska sajt.

Svenskar som shoppar via Amazon.de brukar få varorna inom några dagar eller en vecka. Men med strejken lär leveranstiderna bli längre. 

Den amerikanska e-handelsgiganten uppmanas att sluta upp med sin ovilja att förhandla och samtidigt lägga av med att saluföra att man är en ”fantastisk och transparent arbetsgivare”.

”Samtidigt med detta förvägras de anställda grundläggande rättigheter under en arbetsmiljö präglad av ständig stress och extrem press som i många fall gör arbetstagarna sjuka”, säger Orhan Akman, Verdis ordförande.

Verdi har sedan 2013 tagit ut sina Amazonanställda vid e-handelskonglomeratets tyska faciliteter vid ett flertal tillfällen, utan att nå några väsentliga förbättringar eller närma sig ett kollektivavtal. Amazon menar att de anställda hör till logistikbranschen, inte detaljhandel, och att bolaget betalar höga löner jämfört med andra logistikverksamma.

Amazon har funnits i Tyskland sedan 20 år och har över 13.000 anställda vid 13 logistikcentraler.

Under fredagen rapporterade Aftonbladet att anställda vid den tyska, Kinnevikdelägda, konkurrenten Zalandos också lager slagit larm om allvarliga missförhållanden och fientlighet mot berörda fackförbund.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera