Hoppa till innehållet

Stripe-grundaren: "Vi hoppas kunna samarbeta med Klarna"

Stripe är en av världens hetaste startupbolag och har blivit hovleverantör av betallösningar till jättar som Pinterest och Twitter. Nu tar de steget in i Norden.

Bröderna John och Patrick Collison grundade Stripe år 2011.
Bröderna John och Patrick Collison grundade Stripe år 2011.Foto: Stripe

Under tisdagen lanseras betalplattformen Stripe i de nordiska länderna, många menar att bolaget kommer att utgöra ett hot mot den svenska betaljätten Klarna. Men det tror inte Stripe-grundaren John Collison, som mött Di Digital.

Kommer ni bli en stor konkurrent till Klarna?

”Det skulle jag inte säga rakt av. Klarna är en betaltjänst, vi erbjuder en betalningsinfrastruktur som integrerar olika betaltjänster, från kreditkort och Bitcoin till Apple Pay och kinesiska Alipay. Jag är imponerad av det Klarna gör och skulle gärna se att tjänsten integrerades i Stripe i framtiden.”

Enligt uppgift har Stripe nyligen avslutat en finansieringsrunda som värderar bolaget till 5 miljarder dollar.  Vid den senaste rundan förra året värderades bolaget till 3,5 miljarder dollar.

Jag är imponerad av det Klarna gör och skulle gärna se att tjänsten integrerades i Stripe i framtiden.

”Jag kan inte kommentera obekräftade rykten, och vi försöker att inte fokusera så mycket på värderingar. Men generellt kan jag säga att vi som bolag befinner vi oss i en expansiv fas där vi rullar ut vår tjänst på flera nya marknader och kopplar på fler betaltjänster till vår plattform, och det kräver kapital”, säger John Collison.

Bland investerarna finns redan en rad tunga namn, som Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, Founders Found och Paypal-grundarna Elon Musk, Peter Thiel, och Max Levchin.

Vad är det med er tjänst som lockar investerare?

”Jag tror att det handlar om att många inser att betalningar via nätet fortfarande är i sin linda, och vi är av naturliga skäl väldigt väl positionerade inför skiftet mot nätbetalningar”.

Du startade Stripe tillsammans med din bror 2011, varför gav ni er in på just betalmarknaden?

”Vi har båda en bakgrund inom utveckling och när vi arbetade med att utveckla andra tjänster och sajter insåg vi att betalsystem var ett problem för de flesta. Vi byggde tjänsten vi själva ville ha”.

Stripe är en av betaltjänsterna bakom Pinterest nya köpknapp, ”buyable pin”. John Collison tror att en stor del av framtidens köp kommer att ske via appar.

”Det är extremt spännande, e-handelsupplevelsen är på många sätt fortfarande klumpig. Den här lanseringen är en del av trenden mot en ny mer sömlös e-handel, som sker i de appar där kunderna redan befinner sig”, säger John Collison.

En konkurrent till Stripe som är verksamma på en större skala än svenska Klarna är Paypal, som 2013 förvärvade Stripe-utmanaren Braintree. Braintree och Paypal är även de leverantörer till Pinterest nya köptjänst.

”Det är inte helt vanligt att flera tjänster kopplas ihop på det sättet, men det förekommer absolut”, säger John Collison.

Läs även: Klarna och Tradera går skilda vägar

I juni förra året 2014 integrerade Stripe kinesiska Alibabas betalfunktion Alipay, i september samma år kopplades även Apple Pay till betalplattformen.

Vad är viktigast för Stripe, integreringen av Alipay eller Apple Pay?

”Det är lite som att jämföra äpplen och päron.  Alipay används idag av miljontals användare på den kinesiska marknaden. Apple Pay har inte funnits särskilt länge, men kan komma att  spela en viktig roll för framtidens  betalmarknad”

Läs även: Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar


Fakta Stripe

  • Vad: Erbjuder betalinfrastruktur till sajter och tjänster som vill skapa en egen betalfunktion
  • Grundat: 2011 av Patrick och John Collison
  • Investerare: Bolaget har tagit in 190 miloner dollar och värderas idag till 3,6 miljarder dollar. Bland investerarna finns Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, Founders Found och Paypal-grundarna Elon Musk, Peter Thiel, och Max Levchin
  • Bland kunderna finns: Pinterest, Twitter, Kickstarter, Lyft, Shopify, Tictail, reddit, The Guardian

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera